sporten na een ablatie | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

00:34 30/09/2016

sporten na een ablatie

Beste allemaal,

In december 15 heb ik een geslaagde ablatie ondergaan. (mini maze)

Is er iemand die mij kan vertellen hoe het komt dat je na een ablatie (mini maze)

je hartslag niet meer zo hoog krijgt.

Ik bedoel met sporten komt de hartslag niet meer boven de ongeveer 135.

Heeft dit te maken met het spierweefsel van het hart dat is aangedaan en dat daardoor de electrische geleiding niet meer zo snel verloopt ???

Het is maar een gedachte van mij als leek.

Maar is er iemand die hier ook last van heeft ? of iemand die kan uitleggen wat de oorzaak mogelijk kan zijn ?

Als je ziet (op animatie filmpjes) hoe de electrische geleiding vanaf de sinusknoop

over het hart loopt lijkt mij dat een heel gevoelig en ingewikkeld proces.

Dus misschien dat na een ablatie dat niet meer zo soepel verloopt.

Is er iemand die mij dat zou kunnen uitleggen ?

Of zijn er mensen die na een ablatie dezelfde ervaring, of juist niet hebben ??

Ben heel nieuwsgierig.

bedankt en groeten, fons schouten

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Wat u beschrijft komt vaker voor. De oorzaak ligt in het feit dat bij de mini-MAZE, maar ook bij de catheter-pulmonaalvene-isolatie voor boezemfibrilleren, zenuwknopen op de buitenkant van het hart geraakt worden; die knoopjes en de plekken waar we behandelen zijn dezelfde gebiedjes in het hart. Deze zenuwknoopjes dragen ook bij aan het ontstaan van boezemfibrilleren, en we weten uit onderzoek dat het uitschakelen van deze zenuwknoopjes het ontstaan van boezemfibrilleren tegengaat.
Die zenuwknoopjes spelen normaal gesproken een rol bij het regelen van de hartfrequentie Als die knoopjes dus beschadigd raken, worden ze minder actief en verloopt de regulatie van de hartfrequentie anders. De rust-hartslag kan iets hoger worden en de maximale hartslag wat lager. Maar, we weten ook dat dit in de loop van maanden vaak weer herstelt, maar niet altijd.
Het wordt beschouwd als een teken van de hoogste kans op een succesvolle behandeling. Uw lichaam past zich aan, en het is dus geen teken van een probleem van uw hart zelf.
Ik ben erg benieuwd of meer mensen deze ervaring hebben.

08:57 02/10/2016