Klachten na infarct | Forum

Terug

Forum

20:39 24/08/2014

Klachten na infarct

Het is nu 4 maanden geleden da ik een hartinfarct heb gehad, gedotterd en er is een stent geplaatst. Drie weken daarna ben ik op vakantie gegaan met toestemming van de cardioloog en had het gevoel dat alles goed ging. Maar de afgelopen weken voel ik me angstig en onzeker. Ik sport weer volop, rook niet en eet gezond maar toch blijft die angst. Voel me heel emotioneel maar ben ook snel geïrriteerd kan dit door de medicijnen komen?
1
1

Je moet Inloggen om te reageren

Otterspoor

Beste,

Uw vraag is een zeer relevante. Het plotseling geconfronteerd worden met een hartziekte kan sowieso al angst generen. Het vertrouwen in het lichaam moet langzaam terugkomen. De meeste ziekenhuizen bieden, na opname voor een hartaanval, een revalidatieprogramma aan, waarbij ook aan de mentale aspecten, zoals angst, aandacht wordt gegeven. Indien u zo'n programma zou willen volgen, dan raad ik u aan dit met uw cardioloog te overleggen.
De medicijnen die aan patiënten zoals u worden gegeven bestaan meestal onder meer uit een aspirine, een cholesterolverlager en een bètablokker. De laatste groep met merknamen zoals Metoprolol (Selokeen), Bisoprolol (Emcor), Carvedilol, (Eucardic), etc, kunnen ook psychische bijwerkingen zoals angst en depressie geven. Uw cardioloog kan dan mogelijk de bètablokker omzetten naar een ander middel. Eventueel kan de cholesterolverlagend ook nog dergelijke klachten geven, maar dit komt veel minder vaak voor dan bij de bètablokkers.

vriendelijke groeten,
Luuk Otterspoor

21:34 24/08/2014