Bypass | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

11:50 01/11/2016

Bypass

hoe lang gaat een bypass meeste een ader uit het been?

0
3

Je moet Inloggen om te reageren

Joost ter Woorst

beste meneer/mevrouw,

Voor een omleidingsoperatie worden vaak aders uit het been gebruikt, meestal gecombineerd met een borstslagader. Van een borstslagader is bekend dat deze in ongeveer 95% van de gevallen meer dan 20 jaar meegaat. De ader uit het been houdt het minder lang vol, gemiddeld zit ongeveer 50% na 10 jaar weer dicht. Hoewel er aanwijzingen zijn dat door het gebruik van medicijnen (cholesterol verlagers, aspirine) de ader uit het been het langer volhoudt. Als een ader uit het been weer dichtzit, hoeft dit niet te betekenen dat u weer opnieuw geopereerd hoeft te worden. Vaak kan dit door een dotter behandeling opgelost worden.
Veel succes van Joost ter Woorst, hartlongchirurg Eindhoven

11:55 02/11/2016

Henk Gruijters

Ik ga binnenkort een bypass operatie ondergaan. Waar/waarneer wordt bepaald welke aders worden gebruikt? Ik heb b.v. een vermoede dat de aders in mijn benen niet de beste zijn.

B.v.d. voor uw antwoord.

22:14 04/01/2017

Pim Tonino

Zowel voor de operatie (door middel van lichamelijk onderzoek) als tijdens de operatie wordt gekeken naar de kwaliteit van de bloedvaten die als omleiding gebruikt worden. De borstslagader is bijna altijd bruikbaar, heeft de langste levensduur en wordt dan ook bijna altijd voor de belangrijkste omleiding gebruikt op de kransslagader aan de voor kant van het hart.
Afhankelijk van de kwaliteit van de aders in de benen, worden deze gebruikt voor de andere omleidingen. Als deze niet goed genoeg zijn heeft de chirurg nog mogelijkheden om een andere borstslagader of een slagader uit de onderarm te gebruiken als omleiding.

13:29 06/01/2017