ablatie | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

15:08 03/11/2016

ablatie

ik heb afgelopen augustus een ablatie gehad in Zwolle vanwege boezenfibrileren . Nu is deze niet gelukt. Ik hbt een vergrote boezem en er was een totale chaos. Ze hebben wel een aantal plekken "weggebrand" en "georganiseerd" gaf de cardioloog aan. Een 2e ablatie heeft geen nut heeft hij ook aangegeven en gaat hij ook niet doen. Nu lees ik bij een aantal lotgenoten er wel 2 tot 3x een ablatie is gedaan. Ik ben wel benieuwd wat de voorwaarden zijn om in aanmerking te komen voor een 2e ablatie. Is een second opinion een optie. Zijn er ziekenhuizen die het wel doen?  Ik wil wel namelijk wel af van mijn hartritmestoornissen. Ik hoop dat iemand mij kan helpen. bedankt alvast. 

0
2

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Boezemfibrilleren is een breed begrip. De perfecte kandidaat voor ablatie heeft boezemfibrilleren dat nog spontaan stopt; re resultaten van het ableren worden al wat minder als er telkens een cardioversie (=stroomstootje) nodig is om het boezemfibrilleren te stoppen. Als het boezemfibrilleren ook niet meer op een stroomstoot reageert, dan is ableren kansloos.
Zeker in die middelste groep kan de aanblik tijdens de ingreep van de boezem per patient heel erg wisselen. Zo kan het zijn dat bij de eerste procedure opvalt dat er veel litteken-weefsel in de boezem aanwezig is. Als dit zeer uitgesproken is, dan weten we dat ableren dan minder succesvol kan zijn. In deze gevallen kan soms ook een chirurg, met een kijk-operatie aan de buitenkant van het hart, ook goede resultaten behalen.
Ik weet natuurlijk niet wat uw cardioloog gezien heeft; het kan soms dusdanig verbindweefseld zijn dat het je weinig kunt verwachten van de ablatie. Hiermee weet ik dus niet of een second opinion altijd voor u zinvol is. Als u heel veel klachten houdt en er een belangrijke beslissing moet worden genomen, is er niets mis met een second opinion.
In ieder geval zou ik uw cardioloog vragen of een ingreep door de chirurg, een mini-MAZE, nog zinvol is.

16:36 03/11/2016

Jack Wilten

Beste heer Dekker, bedankt voor uw antwoord. De mini-maze heb ik ook gevraagd maar dat raadde mijn cardioloog af. Het was te riskant. Ik heb helaas niet gevraagd waarom het riskant was en of het zin had. Hij gaf wel aan dat mijn laatste optie een pacemaker is. Dit vind ik wel vreemd omdat mijn hartfrequentie doorgaans normaal is nl. tussen de 60 en 80 slagen per minuut. Met sporten heb ik ook geen last. Verder neem ik alleen bloedverdunners in en geen andere medicatie. De hartritmestoornissen zijn overigens wel gewoon aanwezig.
Mijn concrete vraag is dan ook is een mini-maze riskant?

19:45 04/11/2016