Hartslag na minimaze | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

21:43 11/11/2016

Hartslag na minimaze

Ik heb na 3 catheterablaties (vanaf 2012) met terugkomende ritme klachten vier weken geleden een Minimaze ingreep gehad (operatieve ablatie) in CZE. Ben nu aan het herstellen. Zuurstofgehalte is goed. Hartslag is 95-100 in rust en bij wandelen/licht sporten 130-135. Ik slik naast Pradaxa dagelijks Verapamil 120mg en Tambocor 150 mg. De hoge hartslag maakt mij onrustig en ik hoop dat dit snel naar een lager ritme gaat. 

Concrete vraag: hoe lang duurt het doorgaans tot de hartslag na een dergelijke operatie weer naar een lager niveau terug beweegt? Kan ik dit beïnvloeden (trainen, medicatie)?

Marcel Kloprogge

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Niels Verberkmoes

Beste heer Kloprogge,

Allereerst is het van belang te registreren wat voor soort versneld ritme het is. Dit gebeurt post-operatief meestal op de eerste afspraak die u heeft bij de operateur.
Er wordt dan bestudeerd of het ritme regelmatig of onregelmatig is en wat de origine is van de regelmatige of onregelmatige hartslagen. Op zich is het de eerste weken tot 3 maanden niet abnormaal dat er wisselende hartfrequenties ontstaan na ritmebehandeling. De versnelling bij lichte inspanning tot 130 kan ook normaal zijn, en valt voor licht sporten zeker binnen de normale range en is tevens afhankelijk van de conditie. De tijdspanne waarin de hartfrequentie oploopt en weer hersteld tijdens sporten zou met training langzaam minder moeten worden. Dit zal geevalueerd worden tijdens het revalidatie traject.

mvg

Niels Verberkmoes,
cardiothoracaal chirurg

12:10 17/11/2016