"ritmestoornis | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

11:57 19/11/2016

"ritmestoornis

Geachte Heer,

De vraag is niet zo makkelijk te formuleren als ik niet eerst mijn verslag doe?

Ik ben 50 jaar mijn naam is Marco Ruijgrok,ik heb een aantal jaren intensief

gesport .Ik deed aan wedstrijden mee en trainde intensief en had er veel plezier in.

Regelmatig kreeg ik op mijn 33 last van ritmestoornissen ,altijd tijdens het sporten

of net na het sporten nooit in rust begon spontaan een ritmestoornis.

Daar kwam een einde aan in toen ik 37 a 38 was toen kreeg ik ook bij dagelijkse bezigheden en moest bij deze eerste keer een cardioversie ondergaan.Na een twee maanden kreeg ik hetzelfde en werd door de cardioloog op sotalol gezet.

Bij af en aan soms met flinke tussenpozen kreeg ik een ritmestoornis.Maar soms had ik periodes dat het een aantal dagen aanhield .En soms dreigde ik ook tijdens het autorijden flauw te vallen,toch echter dit kon ik door een bepaalde handeling voorkomen.Je leerd je eigen lichaam kennen.Toch bezwaarde het mij dat ik dit had en besloot een ablatie te ondergaan in het AMC.

Men had in WFG west fries gasthuis hartfilmpjes opgestuurd diagnose volgens de artsen boezemfibrilleren.Dus besloot de electrofysioloog mij te behandelen door een pvi behandeling 17/11/2013

Na deze operatie ,had ik na een week een constante ritmestoornis .Terug naar cardioloog AMC dit was niet goed ?Zij zag dat het een ritmestoornis in de linkerboezem was die dus na pvi was onstaan en niet meer wegging.Besloot mij weer een ablatie toe te passen .Dus na 2 weken lag ik weer op de operatietafel.Bleek inderdaad in mijn linkerboezem een cirkeltachycardie te zijn en deze werd gedecimeerd.

Echter na een aantal dagen had ik weer hetzelfde .Een ritmestoornis die niet meer wegging,Ook een cardiovversie mogt niet helpen.

Dus besloot de arts me weer te behandelen middels een ablatie.En ja,het was hetzelfde gebied waar eerder al ablatie had plaatsgehad.Na een aantal pulsen was de ritmestoornis weg.Maar na deze dus in de linkerboezem was gestopt werd deze direkt opgevolgt door een andere ritmestoornis .De vraag was natuurlijk terwijl ik daar lag , ook van de cardioloog, waar kwam deze vandaan????Na onderzoek bleek deze zijn oorsprong te hebben in mijn AV-knoop zogenaamde AVNRT.De cardioloog besloot in overlleg deze door ablatie te behandelen en dit slaagde.

Einde verhaal,was maar waar .Ik had geen last van constante stoornissen ,wat ik voor de ablatie nooit had gehad.Echter had ik toch wel een keer in de twee weken een stoornis die lang aanhield.In begin 2015 na het beschouwen van de ECG bleken de stoornisssen te zitten in rechterboezem.Nou niet moeilijk te behandelen een flutter in de rechterboezem.Ik was er wel klaar mee om het allemaal live mee te maken dus vroeg ik om algehele narcose.Cardioloog behandelde de flutter Mei 2015 .Helaas moest ze mij na de operatie meedelen dat het niet helemaal gelukt was ,omdat de lijn die getrokken moest worden de anotamie van mijn hartspier en gedeelte nogal dik en onderdoordring-

baar waren.

U raad het misschien al na een aantal dagen had ik weer een flinke stoornis bleek op dezelfde plaats te zitten.Ze mijn cardioloog zei dat het moest genezen en zij mij op dezelde paats in mijn rechterboezem in diepere gedeelte zou ablatie toepassen.

Dit gebeurde een maand later mijn laatste ablatie,het was gelukt zo zij ze, er kwam geen

stroompjes meer door het lijntje.We zijn nu in eind 2016 en ik heb om de twee a drie dagen een ritmestoornis .Deze houden varieerend 8 tot 24 uur aan.Maar telkens komt wonder boven wonder een sinusritme terug.Ik werk gewoon en voel me erg onprettig tijdens deze periodes van stoornissen.Binnenkort ga ik weer naar de cardioloog voor wat nu verder want dit is geen leven.Ik leef als een monnik drink geen alcohol koffie en laat produkten staan waarvan ik denk dat ze een aanzet kunnen geven.Maar wat ik ook doe ,welke medicijnen ik ook gebruik .Veel gerommel in mijn hart overslagen dreigen naar een stoornis en daadwerkelijk een stoornis na twee a drie dagen.

Kunt u mij misschien advies geven ??

Wanhopige Marco

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

U vertelt een zeer indrukwekkend verhaal waar vele kanten aan zitten. U heeft in ieder geval ritmestoornissen gekregen die worden veroorzaakt voor de littekens voor de PVI. Als ik het zo hoor van iemand die vanaf zijn 33e hartritmestoornissen heeft, dan denk ik dat het volgende is gebeurd: u had van nature de AVNRT, die optrad toen u 33 was. Deze AVNRT kan ontaarden in boezemfibrilleren (komt vaak voor) en dat is wat gezien is in het ziekenhuis. Voor dit boezemfibrilleren heeft u de PVI gehad maar door de littekentjes is er weer een nieuw circuit voor andere ritmestoornissen in de linker boezem ontstaan. Deze AVNRT, is niet ontstaan door die eerdere ablaties, maar die is in de tussentijd wel ontstaan. Een terechte vraag is wel wat er met u gebeurd zou zijn als u in eerste instantie voor die AVNRT behandeld was geweest.
Nu vertelt u ook over ritmestoornissen in de rechter boezem en de mislukte behandeling. Ik kan u niet vertellen of deze ritmestoornis ook een gevolg is van de eerdere ablaties. Dat hangt af van wat er gedaan is; deze ritmestoornis kun je, net als de AVNRT, ook ‘gewoon’ hebben. Over het algemeen is deze behandeling niet zo lastig en bij eigenlijk iedereen succesvol.
Als deze ritmestoornis er weer is, dan zou ik daar zeker opnieuw een ablatie voor doen.
Ik kan me voorstellen dat u dat lastig te geloven vindt, door al uw eerdere ervaringen. Probeer vertrouwen te hebben, een second opinion kan daar bij helpen.
Ik wens u veel sterkte, want, nogmaals, ik kan me goed voorstellen dat dit voor u erg moeilijk is.

17:23 19/11/2016