Klachten na de ablatie behandeling: Heb geduld! | Forum

Terug

Forum

09:30 21/11/2016

Klachten na de ablatie behandeling: Heb geduld!

Hallo allemaal. Ik heb een week of vier geleden een operatie (cryo ablatie) gehad om het boezemfibrilleren te stoppen. Ik schrijf dit bericht voor iedereen die zo'n operatie moet ondergaan en wat je kunt verwachten over het hersteproces. Mijn belangrijkste boodschap: trek niet te snel (voor jezelf) de conclusie dat het mislukt is!

De operatie is prima te doen, je krijgt een roesje en als er pijnklachten zijn na de operatie kunnen ze die verhelpen. Ivm het aanleggen van drukverband op de liezen moet je 10 uur zo stil mogelijk liggen, dat is pittig maar uiteindelijk gaan die 10 uur ook gewoon voorbij.

De klachten zijn lang niet altijd direct over na de operatie en toch kan de operatie geslaagd zijn. Dat staat in de folder en wordt ook verteld bij het ontslag uit het ziekenhuis. Maar toch heb ik het hiermee lastig gehad. In mijn geval was het namelijk zo dat ik na de operatie geheel geen klachten van boezemfibrilleren meer had (ik had het dagelijks). Echter, na 5 dagen begon het boezemfibrilleren langzaam weer terug te komen en na een dag of drie waren de klachten ernstiger dan ik ooit had meegemaakt. Veel extrastyolen (hartoverslagen) gevolgd door heftige aanvallen van boezemfibrilleren; tot aan het (bijna) flauwvallen toe. 

Hoewel ik een positief ingesteld persoon ben kon ik niet meer geloven dat het nog goed zou komen. Die (voorbarige) conclusie straalde af op mijn mentale gesteldheid, wat natuurlijk weer niet goed is voor het algehele herstel.

Echter weer een dag of vijf later begonnen de klachten weer te zakken en inmiddels ben ik tien dagen klachtenvrij; ik ben weer begonnen met werken en ik ben het sporten ook weer aan het oppakken. Wat een (inwendige) rust en energie heb ik nu weer! Dat is niet te geloven. Ik heb mij in 3 jaar tijd niet zo goed gevoeld!  

Dus voor iedereen die nog boezemfibrilleer klachten heeft na deze operatie: het kan nog goedkomen!! 

En voor iedereen die twijfelt of je wel of niet de operatie moet ondergaan. Uiteraard kan ik alleen voor mezelf spreken maar ik kan het absoluut aanraden. 

Groet,

Tom

0
0

Je moet Inloggen om te reageren