Toenemende klachten na ablatie AVNRT | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

09:42 14/12/2016

Toenemende klachten na ablatie AVNRT

Geachte heer, mevrouw,

Vandaag precies drie weken geleden heb ik (man, 31 jaar oud) een ablatie ondergaan in het UMC Groningen. Het ging bij mij om een atypische AVNRT. Mogelijk voor een gedeelte gelegen in de linkerkamer, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

De operatie is zonder complicaties verlopen. Wel heb ik sindsdien veel klachten die in ernst toenemen. 

De eerste week had ik forse hartkloppingen. De tweede week keerde de oorspronkelijke stoornis weer terug en heb ik dagelijks 'aanvallen'. De afgelopen 5 dagen heb ik bovendien last van toenemende benauwdheidsklachten en pijnklachten op mijn borst. Vannacht heb ik niet kunnen slapen omdat mijn hart nu een constant ritme van 120/130 slagen heeft aangenomen. T

Gisteren ben ik gezien door de huisarts. Zij constateerde dat ik inderdaad een veel te hoge hartslag heb. De saturatie was echter in orde (97%), net als mijn bloeddruk. Ook gebruik in nog Ascal. Het advies was om het nog even aan te zien. Ik vertrouw het echter niet, zeker omdat de klachten met de dag toenemen.

Graag zou ik willen weten wat ik hiermee aan moet. Verder ben ik bang dat de ablatie mislukt is. In hoeverre is deze gedachte reeel? Alvast bedankt voor uw antwoord.

Met vriendelijke groet,

Maarten

0
4

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Beste Maarten,
Zo op afstand kan ik ook niet goed beoordelen wat er is. In ieder geval kan het goed zijn dat je een geïrriteerd hartvlies (pericarditis) hebt, wat wel vaker wordt gezien als er wordt geableerd in de delen van het hart met een dunne wand (zoals bij atypische AVNRT). Dit veroorzaakt pijn bij inademen en vooral bij liggen.
Als ik het zo hoor zou ik vandaag nog contact opnemen met het UMCG, ook als je daar alleen maar geweest bent voor de ablatie. De dokters daar hebben ervaring met de uitkomsten van de behandeling en weten precies wat er gedaan is. De huisarts of de verwijzende cardioloog hebben die ervaring tenslotte niet.
Laat ons even weten hoe het afloopt.

10:59 14/12/2016

Dakota

Dank voor de snelle reactie. Zojuist heb ik gebeld met het UMCG. Het is kennelijk niet mogelijk om een arts te spreken te krijgen. Men vereist daarvoor een verwijsbrief van de huisarts. Op die manier gaan er wel een aantal dagen overheen. Ik heb dan ook besloten om mij straks te melden op de SEH. Ik zal daarna hier weer een bericht plaatsen.

Groeten, Maarten

11:53 14/12/2016

johannaxx

Wat een gekkenwerk dat je geen arts te spreken krijgt,goed dat je je nu meldt bij een SEH,als ik vragen heb vraag ik altijd naar de assistent van de cardioloog,zij kan dan makkelijker contact leggen
sterkte

12:01 14/12/2016

Dakota

Tijdens mijn bezoek aan de SEH bleek wederom dat mijn hart te snel ging. Het probleem concentreert zich nu bij de sinusknoop. Het gaat om een ‘wandering pacemaker’. Hiervan was voor de ablatie geen sprake.

Mijn afspraken met de cardioloog (o.a. holter) worden naar voren gehaald.

Is het mogelijk dat deze problemen veroorzaakt zijn door de ablatie? Kan een wandering pacemaker worden genezen? Bijvoorbeeld door een andere ingreep?

15:32 14/12/2016