Bijwerkingen statines | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

20:57 24/08/2014

Bijwerkingen statines

Na een angina pectoris 5 jaar geleden, gebruik ik statines Atorvastine, eerst 20 Mg, toen 30 en nu 40mg. LDL is nu 2.0. Ik ben nu 70 jaar oud.
Aangezien ik toch gevoel heb enige bijwerkingen te hebben zoals moe, wazig, geheugen slecht, leek me dit een mooi punt de dosering te verminderen.
Huisarts is het daar niet mee eens en wil dosering op 40mg houden.
Kan het kwaad om een paar maanden minder (bv 20 Mg) te slikken en te kijken hoe ik me voel mbt de mogelijk vermeende bijwerkingen?
0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Pim Tonino

Beste Wouter,

Je stelt een belangrijke en vaker voorkomende vraag.
Een laag LDL-cholesterol verlaagt het risico op hartinfarct en overlijden, met name bij mensen met angina pectoris (pijn op de borst) ten gevolge van kransslagadervernauwingen.
Zoals bij de meeste medicijnen kunnen ook cholesterolverlagende medicijnen (de meeste mensen gebruiken de zogenaamde statines: voorbeelden zijn atorvastatine, simvastatine, rosuvastatine en pravastatine) soms bijwerkingen geven. Vaak kunnen deze bijwerkingen worden verholpen door een andere statine voor te schrijven. Soms lukt het niet om van de bijwerkingen af te komen met een andere statine en dan moet of de dosering verlaagd worden of naar een andere categorie cholesterolverlagers worden overgestapt.
Uiteraard is het wel belangrijk om erachter te komen of jouw klachten daadwerkelijk bijwerkingen zijn van de atorvastatine. In de praktijk wordt dat getest door of een aantal weken geen statine te nemen of tijdelijk de dosering te verlagen. Zeer waarschijnlijk is dat geen probleem, als het maar een beperkte periode is. Als dan blijkt dat de bijwerkingen van het betreffende medicijn zijn, kun je in overleg met je huisarts of specialist een andere cholesterolverlager proberen. Hopelijk kun je hier verder mee.

22:06 24/08/2014