Klachten na ablatie (vervolg) | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

00:10 16/12/2016

Klachten na ablatie (vervolg)

Dit is een vervolg op het door mij geopende topic van 14-12-2016.

Drie weken geleden heb ik (man, 31 jaar oud) een ablatie ondergaan in het UMC Groningen. Het ging bij mij om een atypische AVNRT. Mogelijk voor een gedeelte gelegen in de linkerkamer, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

De operatie is zonder complicaties verlopen. Wel heb ik sindsdien veel klachten die in ernst toenemen. 

De eerste week had ik forse hartkloppingen. De tweede week keerde de oorspronkelijke stoornis weer terug en heb ik dagelijks 'aanvallen'. De afgelopen 7 dagen heb ik bovendien last van toenemende benauwdheidsklachten en pijnklachten op mijn borst. Dit wordt erger bij inspanning. Slapen slecht, omdat mijn hart een constant ritme van 120/130 slagen in rust heeft aangenomen. Bij inspanning gaat dit richting de 180.

Op 14-12-2016 heb ik mij gemeld op de SEH. Daar werd inderdaad een te snel hartritme geconstateerd, ongeveer 120. Na bestudering van de ECG is dit waarschijnlijk geen SVT, zoals ik had. Kennelijk zit het probleem nu bij de sinusknoop. De arts noemde het een wandering pacemaker. Verder is er niets ernstigs geconstateerd en kon ik weer naar huis. Op korte termijn krijg ik weer een holter.

Ik maak me erg zorgen over het verloop van mijn herstel sinds de operatie. Zeker omdat ik me nu slechter voel dan de dagen na de ablatie.

Mijn vraag is of een wandering pacemaker mijn klachten kan veroorzaken. Is het niet mogelijk dat er wat beschadigd is tijdens de ingreep?

Mvg, Maarten

0
2

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Als er iets beschadigd zou zijn tijdens de ingreep dat kan dat alleen leiden tot een te traag hartritme.
Ik vermoed dat er bij u sprake is van irritatie van het hartvlies, pericarditis, wat vaker optreedt na een ablatie. Dat geeft pijn op de borst, en gevoel van benauwdheid, maar ook overslagen en het b eeld van de wandering pacemaker.
Ik adviseer u gewoon even rustig af te wachten. uw hart is aan het herstellen van de ingreep en dat kost tijd.
Zo'n pericarditis kan enkele weken duren.

14:42 16/12/2016

Dakota

Dank voor uw reactie. Ik wacht het even af.

22:16 17/12/2016