Spierpijn statines | Forum

Terug

Forum

20:50 20/12/2016

Spierpijn statines

Wie heeft tips/ervaring met spierpijn bij gebruik statines? Vanwege genetische oorzaak moet ik statines gebruiken. Inmiddels twee varianten geprobeerd, maar bij allebei spierpijn (met name in kuiten/benen). Extra gebruik van Q10 en vitamine D heeft niet mogen baten. Wie heeft bruikbare tips? Zijn er ook mensen die deze spierpijnen desnoods accepteren? Of worden ze na verloop van tijd vanzelf minder?

0
3

Je moet Inloggen om te reageren

Herman

Een zekere mate van spierpijn heb ik geaccepteerd. Dat is alleen moeilijk aan te geven want ‘pijn’ is een individueel ervaren van mensen. Na mijn hartinfarct en bypass operatie heb ik meegedaan aan het revalidatietraject en ben daarna doorgegaan met (veel) meer sporten. Regelmatig weet ik niet of ik nu spierpijn heb van de statines of van (te) intensieve circuittraining ?.

22:25 20/12/2016

Wim Kieboom

Probeer met magnesium je spierpijnen op te lossen en statines niet meer nemen, gebruik inplaats daarvan rode gist rijst.

21:39 23/12/2016

Feetje

Statines zorgen voor tekorten aan tal van voedingsstoffen, waaronder Q10, omega 3, vitamine B12, de vetoplosbare vitaminen en ijzer, wat tot tal van klachten kan leiden. Kan je allemaal vinden op internet. Wat Q10 kan misschien de dosering uitmaken. De ontstane tekorten kunnen het risico op andere klachten vergroten.
Wat doen aan oorzaken van het cholesterolprobleem kan ook schelen, zoals voedingspatroon en tekorten aan diverse voedingsstoffen. Bijvoorbeeld letten op de juiste vetten. Minder omega 6 en meer omega 3. Gammalinoleenzuur is weliswaar een omega 6 maar die komen wel vaak wel tekort. Carnitine schijnt gunstig te kunnen werken. Bloedonderzoek zegt niet zo heel veel over tekorten. Laat je in elk geval adviseren door een deskundige.

18:17 28/06/2018