bisoprolol bijwerking | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

12:42 24/01/2017

bisoprolol bijwerking

Even kort intro:  Hartfalen na virale myocarditis,  coronairen goed doorgankelijk, bloeddruk laag 100/55.  Ejectiefractie 37%.  Veel extrasystolen (unifocaal) sinds een paar maanden gestart met betablockers. Neem het 's-ochtends in.  Frequentie daalde na gebruik van 84 in rust naar 64.  Echter er is een bijwerking ontstaan waar ik vaker over hoor.  Ik kom de trap niet meer op en dit verhaal wordt 's-avonds nog een graadje erger.   Verzuurde benen en kortademig met een snelle irregulaire polsslag, die wel snel weer daalt als ik stilsta.   Lees dan vaak (googlen) dit is een bijwerking en vaak verdwijnt dit na enkele maanden.  Veel bewegen helpt.   Maar er heerst ook gezonde twijfel als ik weer eens naar boven kijk en denk shit alweer die trap op.  Ik ben ondertussen voor een holter geweest,  V ectopie 6,08%  dit wordt eerstdaags herhaald in het ziekenhuis.  Dus eigenlijk twee vragen hoe moet ik deze laatste waarde interpreteren.  En is langdurige training het antwoord op bijwerkingen van betablokkers en zo ja aan wat voor tijdslimiet moet ik denken?  Zitten hier mensen die dit herkennen.  Alvast dank voor de mogelijke reacties.

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Hans Post

Betablokkers verbeteren de levensduur van patiënten met hartfalen. Daarom krijgt u ze voorgeschreven. Ze remmen bepaalde hersenhormonen die een schadelijke langetermijnuitwerking op het hart hebben. Betablokkers kunnen ook tot vermoeidheid leiden, zeker de eerste weken na een dosisverhoging. Die klacht verdwijnt vaak na enkele weken. Training heeft een goede uitwerking op zowel deze klacht als op de levenskwaliteit van patienten met hartfalen. De waarde V ectopie die u noemt uit uw Holteronderzoek betreft het percentage hartslagen dat te vroeg valt. Vaak behoeft dit geen behandeling, maar overleg met uw cardioloog want dit kan per patiënt verschillen.

14:19 27/01/2017