LBTB probleem | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

19:54 27/01/2017

LBTB probleem

Goedenavond, ik heb 3 ablaties gehad vanwege boezemfibrilleren, de laatste was een mini maze, ik heb 2jaar daarna geen klachten ,medicijnen, oid gehad.Ik kwam 13 dec 2016 voor controle bij de cardioloog, en daar zag hij op de ECG een kamer activiteit waar hij niet blij mee was.Ik kreeg een fietstest met het volgende resultaat  ECG SR 74/min met 1e grAVB en nieuwe LBTB  QRSd146 ms   Bij de fietsergometrie vanafHF 80/minLBTB  Bij 90WattgeinterpoleerdePVC,s Bij 120W doublets 150Wtriplets 180W snelle kortkekoppeldeVT,s VT,s 250- 300/min. De snelleVT,s lijken monomorf superior hartas, rs V1QS inferior en V6, het zegt mij niets,maar de cardioloog zij niet meer inspannen, kreeg beta blokker, voor de veiligheid, is dit niet te zwaar? Mijn huisarts zegt dat veel mensen dat hebben???Ik heb altijd veel gesport en ben nu tot  rustig aan doen gedoemd, is dit terrecht??   PS ik schijn deze klacht al een tijdje te hebben ,wat ik tijdens het tourfietsen op m,n borst voelde borrelen, dit gaf ik ook tijdens de fietstest aan en dat klopte precies, als ik het voelde was de QRS een rmmeltje.

vr gr Fred

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I

I

0
2

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Ik kan me goed voorstellen dat u schrikt van dit nieuws.
VT betekent ventriculaire tachycardie, oftewel kamer-ritmestoornis en die kunnen soms risico's met zich meebrengen op flauwvallen en heel soms ook plotseling overlijden. Maar, dit geldt echt niet voor alle VT's. Er zijn ook soorten van VT's die ongevaarlijk zijn.
Wat vooral belangrijk is, is dat er verder gezocht moet worden wat de oorzaken zijn van dat nieuwe LBTB en die VT's.
Ik zie het als volgt: de behandeling met beta-blokker en advies op even rustig aan te doen in deze fase, waarin nog veel onduidelijk is, is verstandig met het oog op de risico's. Aanvullend onderzoek met bijv een MRI, echo of eventueel hartkatheterisatie lijkt mij op zijn plaats.
Daarna volgt dan een verdere gepast advies en behandeling. Misschien is medicatie genoeg, mogelijk heeft u een ablatie nodig, in als de risico's niet goed onder controle gehouden kunnen worden misschien wel een ICD.
Houdt bovenstaande in uw achterhoofd als u weer met uw cardioloog spreekt.

13:08 28/01/2017

Fred Bakker

Dank voor uw antwoord,ik vergat nog te zeggen dat ik al 4 jaar een pacemaker heb die afgesteld staat op 60 en 120 ,heb in september pas weer een hartkatherisatie gehad en alles was prima,kan het niet zo zijn dat bij inspanning bijv.de fietstest die ik beschreven heb,alles tegen elkaar in gaat werken?de betablokkers de pacemaker en de omhooggestuwde hartslag?het is allemaal zo onzeker,in september zei mijn cardioloog al ik neem contact op met dr.Tan van het amc maar nog steeds niets gehoord elke nieuwe afspraak en onderzoek duurt weken telefonisch zijn ze nooit te bereiken,email wordt niet beantwoord heb nog steeds een rood opgezet gezicht,erg transpireren s,nachts nu maar weer carvedilol waarom wordt er niet eens goed gekeken naar ee oorzaak als je weet wat er aan de hand is en hoe je daar naar moet leven weet je waar je aan toe bent .Ik ben 70 heb altijd gesport en wil toch nog wel een beetje in beweging blijven,vorig jaar waren wij nog lekker met de camper in de sneeuw om deze tijd skieen en langlaufen en nu gaan de weken maar voorbij,weet je niet waar je aan toe bent en als je 70 bent is de tijd kostbaar,wat raad u mij aan?
Vr.groeten,
Fred Bakker

13:24 30/01/2017