ablatie | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

14:48 08/03/2017

ablatie

ik heb in augustus vorig jaar een ablatie gehad in Zwolle. helaas is na 8 uur de ablatie niet gelukt. mijn cardioloog gaf aan dat een 2e ablatie geen zin heeft omdat ze de oorzaak niet kunnen weghalen. Nu heb ik een artikel gelezen over het Universitair medisch centrum in Maastricht waarin wordt aangegeven dat door een nieuwe techniek t.w. elektro-anatomisch mapping gecompliceerde boezemfibrileren verholpen kunnen worden. Heeft iemand hier ervaring mee en hoe kan ik hierover meer informatie krijgen?

0
2

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Dat nieuws uit Maastricht heeft veel verwachtingen gewekt, maar enige nuance is op zijn plaats. Deze nieuwe techniek is nog geheel experimenteel, en zou een methode zijn om “rotors” aan te tonen. De aanname vervolgens is dat ableren op de plekken waar deze rotors zich bevinden gaat helpen.
Het is ook belangrijk om te melden dat dit alleen om boezemfibrilleren gaat. U vertelt niet om welke ritmestoornis het bij u gaat, maar als het geen boezemfibrilleren is dan is het sowieso geen optie. Als het wel om boezemfibrilleren zou gaan, dan is het nog geheel experimenteel. Er is nog geen bewijs dat deze nieuwe methode helpt.

16:45 09/03/2017

Jack Wilten

Beste heer Dekker,
bedankt voor uw antwoord.
Bij gaat het wel om boezemfibrilleren en aangezien het bij mij gecompliceerd is en mijn cardioloog geen 2e ablitatie wil doen zou ik graag van u advies willen hebben om wat nu te doen. Ik heb best wel veel last van het boezemfibrilleren en zou graag een 2e poging willen wagen.
alvast bedankt.

10:30 14/03/2017