Bijwerking medicijnen | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

19:46 23/03/2017

Bijwerking medicijnen

Van de cardioloog kreeg ik na een dotterbehandeling en ivm hoge bloeddruk in sept. 2015 1dd 80 mg Valsartan en 1dd 200 mg Diltiazem voorgeschreven. Sinds okt. 2016 in goede doen terugverwezen naar huisarts. Van de Valsartan had ik steeds last van hoest en van de Diltiazem kreeg ik na ruim een jaar last van oedeem en daarnasst ook ecg-afwijkingen, n.l. compleet RBTB en 1e graads AV-blok. Vorige maand beide middelen gestopt; gebruik nu 25 mg Hydrochloorthiazide > RR 140/85. Vraag 1: Zijn deze bijwerkingen reversibel? Vraag 2: Kan ik met deze ecg-stoornissen sporten (fitness en joggen)? Jan

0
2

Je moet Inloggen om te reageren

Pim Tonino

Beste,

Uw bloeddruk is nu dus onder controle met hydrochloorthiazide. Mooi!
De meeste bijwerkingen van dergelijke medicijnen zijn omkeerbaar oftewel reversibel. Je kunt dus na een aantal weken na het stoppen weten of het aan de medicijnen lag. De ECG afwijkingen die u beschrijft passen denk ik niet bij het gebruik van diltiazem. Deze door u beschreven ecg afwijkingen zijn geen reden om van sport af te zien: u kunt dus fitnessen of joggen.

Succes

09:36 24/03/2017

Jan Oud

Beste Pim Tonino.
Hartelijk dank voor je snelle antwoord. De ecg-afwijkingen in de zin van RBTB en AV-blok staan wel in de bijsluiter, als volgt onder de categorie “vaak”: “bepaalde stoornissen in de geleiding van het hart, leidend tot ritmestoornissen (1ste, 2de, 3de graads hartblok of bundeltakblok), hartkloppingen (palpitaties)”.
Groetend, Jan Oud (psychiater)

10:11 24/03/2017