Pijnklachten blijven na hartinfarct en met medicatie | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

16:51 03/04/2017

Pijnklachten blijven na hartinfarct en met medicatie

Begin november 2016 heb ik een klein hartinfarct gehad (NSTEMI). Er is weinig schade, alleen beperkte ischemie in een klein gebied. Ook stenose in de kleine aderen. Verder alles goed: ventrikelfunctie goed, geen kleplijden, CFR 60%. Ik heb diverse medicijnen die een goed effect zouden moeten hebben op de pijn: metoprolol, rosuvastatine, promocard, nifedipine. Maar ik blijf pijnklachten houden: pijn tussen de schouderbladen, beklemmend gevoel op de borst, soms kortademig. De klachten zijn er elke dag, soms even weg, maar komen meestal in de middag of avond. In de avond altijd. Er is geen verband met inspanning of wat ik doe op een dag. Inspanning (fietsen, yoga) heeft meestal juist een positief effect op de pijn. De cardioloog kan er eigenlijk niets meer mee en heeft me terugverwezen naar de huisarts. Nu al drie dagn meer pijn dan anders en aanhoudend. Heb een verwijzing naar fysio/manueel therapeut.

Mijn vraag is: is het mogelijk dat deze klachten door iets anders dan het hart (ischemie) worden veroorzaakt? Longembolie is overigens ook al uitgesloten (CT scan). Is fysiotherapie zinvol?

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Pim Tonino

Beste,

Vervelend.
Het is bij uitsluiting van een oorzaak van het hart, natuurlijk goed mogelijk dat er andere oorzaken zijn voor dergelijke klachten. De klachten zijn zoals u aangeeft ook duidelijk niet aan inspannng gerelateerd en dat maakt een andere oorzaak dan het hart waarschijnlijker.

De lijst van mogelijke andere oorzaken is lang. Ik geef hieronder een paar mogelijkheden:

- syndroom van Tietze: chronische pijn ter hoogte van de overgang tussen borstbeen en ribben (kraakbeenovergang)
- slokdarmkrampen
- reactie op maagzuur

Misschien goed om dit een keer met je huisarts door te nemen.

Succes

10:09 05/04/2017