Bang voor nieuwe medicatie (sotalol) | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

22:04 20/04/2017

Bang voor nieuwe medicatie (sotalol)

Hallo,

mijn naam is Rob, 47jr en sinds een paar maanden is atriumfibrilleren vastgesteld. Met 2x 50mg flecainide en 2,5mg bisoprolol was dit redelijk onder controle. Afgelopen week voor t eerst 2 keer boezemflutter gehad en daarom door cardioloog vandaag sotalol (2x 40mg/dag) voorgeschreven gekregen ipv de flecainide en bisoprolol. Als ik nu de kans op ernstige, potentieel fatale, bijwerkingen (torsades des pointes) zie en lees dat die ook best groot is (~2% in sommige artikelen) ben ik doodsbenauwd om met sotalol te beginnen. Ik durf t gewoon niet en wil eigenlijk voorstellen eerst met het onschuldiger ogende metoprolol te beginnen. Of ik ga anders misschien niets slikken en kijken hoe erg de AF/AFL terugkomt.

Wijze woorden voor een bange eigenwijzerd zijn welkom:)

 

groet, Rob

0
3

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Uw dosis van sotalol 2dd40 mg is dusdanig laag dat deze ernstige bijwerkingen voor u niet van toepassing zijn. Die treden pas op bij hoge doseringen. Maar, ik verwacht dat deze lage dosering ook niet zoveel zal doen. Als u zich beter voelt bij selokeen, dan kunt u dat natuurlijk ook gebruiken.
Wat ik u graag wil adviseren is om een ablatie te overwegen. Daarmee kunnen we het probleem blijvend verhelpen.
De ervaring is toch dat medicatie uiteindelijk altijd te kort schiet.
Als je 47 bent is ablatie een uitstekende oplossing, omdat boezemfibrilleren in de loop van de jaren steeds moeilijker te behandelen is.

12:20 21/04/2017

RobS

beste heer Dekker,
bedankt voor uw reactie, deze stelt me enigszins gerust.
Ik ga proberen of ik eerst met Selokeen e.e.a. rustig kan houden als m'n cardioloog daar aan mee wil werken.
In elk geval tot aan een ablatie, die keuze heb ik al min of meer gemaakt.
Om dit nader te bespreken heb ik als het goed is binnenkort een afspraak op het Catharine ziekenhuis in Eindhoven, vermoedelijk met u:-)

groet, Rob

12:36 21/04/2017

RobS

8 juni pas helaas heb ik begrepen dus ik moet nog even geduld hebben

16:22 21/04/2017