cardioversie | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

15:29 24/04/2017

cardioversie

Beste,

Ik geb sinds 2011 24 cardioversie's gehad, waarvan 14 in 2015. In de maand september 2015 had ik op een maandag een cardioversie en in diezelfde week op woensag een tweede.

Een paar dagen later na heel veel pijn in nek en schouders en slecht zicht kwam mijn huisarts er achter dat ik het Syndroom van Tietze zou hebben. Echter kwam mijn vraag omdat dit laatste mij heel erg belemmerde en nog steeds belemmerd of de hoeveelheid cardioversie's een oorzaak zouden kunnen zijn.

Benieuwd of u her meer van weet?

Alvast bedankt,

Erik

0
2

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Syndroom van Tietze moet u maar zien als een chique naam voor pijn op de borst die niet begrepen wordt en niet door het hart wordt veroorzaakt, dus ook niet door de cardioversies.
Als u die krijgt voor boezemfibrilleren, dan kan het zijn dat de pijn wordt veroorzaakt door het boezemfibrilleren.
Als u zoveel cardioversies heeft gehad, dan zou ik ook zeker een andere behandeling overwegen, zoals ablatie.

20:12 24/04/2017

Erik Algra

Beste dr. Dekker,

Bedankt voor uw reactie, mijn vraag was gelegen in het feit dat je Tietze bijvoorbeeld kunt krijgen van een stoot op de borst, en omdat ik 2015 14 cardioversies had gehad was het misschien het overwegen waard.
Wat betreft het boezemfibrillen staat dat los van de Tietze, ik voelde het boezemfibrillen zodra het op trad (boezemfibrilleren) waardoor ik mij meteen bij een eerste hart hulp ging melden.

Wat u schrijft met betrekking tot ablatie heb ik hier in 2014 een gesprek over gehad, echter verklaarde men mij dat door de schade aan mijn hart, de kans op 20% succes waarschijnlijk zou benaderd worden na 3 keer ablatie. En omdat ik toen 6 cardioversies had per jaar werd mij dit nog afgeraden. Echter liep het in 2015 op. Verder liep ik nog tegen een aantal andere zaken aan, zoals dat men een aneurysma van 7.7mm op 30 dec. 2015 in mijn hoofd vond, wel bij toeval en in januari 2016 was ik opnieuw opgenomen voor boezemfibrillen, en ben ik uiteindelijk gereanimeerd vanwege ventrikel tachycardie en kwam men er toen na onderzoeken achter dat ik een CTO had in mijn rechterkransslagader die eerder in 2005 gedotterd was met 4 stents. Verder blijk ik ook nog Arvc te hebben.
Zodoende is een mogelijk ablatie wat gezakt op de lijst, immers ben ik vorig jaar juli geopereerd aan mijn aneurysma en zowel in november 2016 als ook januari 2017 gedotterd en heb 6 nieuwe stents gekregen. Verder heb ik waarschijnlijk vanwege de Amiodaron sinds juni 2015 gelukkig geen boezemfibrillen meer gehad.
Dus voorlopig ben ik nog herstellende, dus hierna kom ik er eventueel op terug.

groet Erik

12:26 27/04/2017