hartkramp | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

17:42 27/04/2017

hartkramp

beste mensen van hartvolgers, 6 jr terug heb ik enkele hartinfarcten w.o. 1 zwaar gehad. ondanks alle medicatie ben ik altijd erg moe gebleven en sinds 1 jr ong. is dit verergerd. heb altijd 1 a2 x per week ook nitrospray nodig gehad. onlangs heb ik wegens krampen enkele dagen in het ziekenhuis gelegen. gelijk gecatheteriseerd, er was ol het ecg lichte schade te zien en het troponine gehalte was verhoogd. ik heb naast de hartmedicatie ook mono-cedocard en sind 2 maanden Diltiazem 300. 

De grote vaten en stent waren schoon dus het vermoeden is de kleine vaatjes. 

ook heb ik pas een weekholter gehad en nu is mijn vraag of die krampen, ook kortdurende daar op te zien zijn.

ik krijg nog een gesprek met de cardioloog hierover.

graag jullie antwoord wat er op de holter te zien is.

alvast dank, mvg Jany

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Pim Tonino

Als er srake is van pijn op de borst, een verhoogd troponine, maar geen zichtbare afwijkingen bij de hartcatheterisatie, dan is er nog een lange lijst van mogelijke oorzaken. Bovenaan die lijst staat inderdaad een probleem in de kleine bloedvaatjes, maar er kan ook bijvoorbeeld sprake zijn van verkramping van een kransslagader. In dat laatste geval zie je bij een hartcatheterisatie vaak geen afwijkingen, maar zie je op een hartfilmpje (ecg) bij klachten vaak wel afwijkingen. Dergelijke afwijkingen kun je soms ook op een holter zien bij klachten. Soms kan een verandering in de medicatie (medicate tegen vaatverkramping) dan uitkomst bieden.
Helaas is de lijst van mogelijke oorzaken (zoals ik al zei) langer en wordt er niet altijd een goede verklaring gevonden.
Succes.

20:16 27/04/2017