Magnesium ? | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

17:33 17/05/2017

Magnesium ?

Momenteel probeer ik een derde statine. Vanwege spierklachten gebruik ik daarbij 200 mg Q10 en 10 microgram vitamine D. De apotheek gaf aan om 400 mg magnesium te gebruiken. Mijn vraag is of magnesium inderdaad kan helpen bij spierpijnen door statines? Is daar wetenschappelijk bewijs voor? 

0
4

Je moet Inloggen om te reageren

Pim Tonino

Van die rol van magnesium heb ik, moet ik eerlijk bekennen, nooit gehoord. Ik heb wel gehoord van een mogelijk cholesterolverlagend effect van magnesium. Bedoelt u dat?

17:13 18/05/2017

R vG

Geachte heer Tonino,

Dank voor uw reactie. Ik bedoel toch de werking voor de spierpijnen. De apotheek gaf aan dat magnesium helpt bij spierpijn. Of dit dan ook geldt voor spierpijn door statines vroeg ik me dan af. Aangezien ik ook al Q10 en vitamine D extra gebruik (helaas niet pijnvrij) wil ik alleen nog een pil extra slikken als dit echt bewezen is. Hoewel dit bewijs voor Q10 ook omstreden is, ligt hier wel een rationale achter in de zin dat het serumgehalte Q10 verlaagd wordt door statines.
Gaag zou ik u nog aanvullend het volgende willen vragen. Momenteel gebruik ik Simva 10 (daarvoor Atorva 10 en Prava 10). Van alledrie last, en lijkt de Simva tot nu toe de minst erge. Nu lees ik dat Fluva de minste kans op spierproblemen geeft. Is dit ook uw klinische ervaring, of blijft het toch iets individueels? (nb Prava wordt in dit verband ook vaak voorgeschreven, maar gaf bij mij echter een pijnlijke/ stijve nek). Alvast dank voor uw reactie.

19:16 18/05/2017

Francine Steerneman

Rosuvastatine, Atorvastatine en Simvastatine worden gerekend tot de high intensity statines en worden ook wat vaker ijn verband gebracht met spierpijnklachten dan Prava- en Fluvastatine.
Voor mensen die bewezen intelorant zijn voor tenminste drie statines is er momenteel ook een alterbnatief in de vorm van Repatha of Praluent. Dit zijn middelen die zich specifiek richten op het LDL gehalte en die een gunstig bijwerkingenprofiel hebben..

20:00 21/05/2017

R vG

Geachte mevrouw steerneman,

Dank voor uw reactie. Mogelijk dat Fluva dan nog iets zou zijn voor mij.

M.b.t. de nieuwe middelen die u noemt, de PCSK9-remmers, het nadeel hiervan is dat deze niet bewezen zijn op risicoreductie mortaliteit. Hetzelfde geldt voor veel niet-statines (fibraat, ezetimibe etc.), deze middelen tonen in de regel wel een risicoreductie aan op morbiditeit, maar niet op mortaliteit. Eigenlijk laten alleen statines deze reductie zien (waarschijnlijk door de pleiotrope effecten zoals plaquestabilisatie). Typische is dat PCSK9-remmers (FOURIER-trail), on top of statines, een Relatieve Risico Reductie laten zien van 15-20% (gecombineerde eindpunten), terwijl de LDL-c verlaging zo'n 50-60% is. Ook hier zie je een groot verschil tussen LDL-effect en RRR. Kennelijk is LDL niet het enige verhaal, anders zou je ook een RRR rond de 50-60 verwachten. Plus het feit dat als je het gecombineerde eindpunt uiteenrafelt, blijft alleen RRR op morbiditeit over, en geen RRR op mortaliteit. Gevoelsmatig zou ik dus denken dat het nuttig is om ‘alles op alles’ te zetten om een verdraagbare statine te vinden (gezien RRR op morbiditeit EN mortaliteit), al is het wel een aanvulling dat er PCSK9-remmers zijn, wanneer dit niet lukt. Nog tig jaar spierpijn is ook niet iets waar je vrolijk van wordt.

09:12 22/05/2017