Aanhoudende pijn na plaatsing icd | Forum

Terug

Forum

08:41 25/08/2014

Aanhoudende pijn na plaatsing icd

Hallo, eind juni is bij mij een 3-draads icd geplaatst i.v.m. Dilaterende Cardiomyopathie. Daarbij liep ik helaas een klaplong op. Na 3 dagen bleek een van de draden geen goed contact meer met het weefsel te maken en volgde een nieuwe ingreep waarbij deze draad verplaatst werd en de linkerdraad vervangen. De Icd is erg goed zichtbaar onder de huid, je kunt hem zelfs vastpakken. Ik voel me een stuk veiliger met de icd dan zonder en ik kan zelfs een stuk fietsen (wat me voorheen nIet meer lukte). Helaas ervaar ik nog erg veel pijn op de plek waar de icd ligt en onder mijn linker sleutelbeen. Zozeer dat het mij beperkt in mijn doen en laten en mijn nachtrust. Ik slik om de vier uur pijnstillers om het redelijk houdbaar te maken. Net na de tweede ingreep leek er even sprake van een infectie en ik heb een aantal weken antibiotica geslikt. Van een infectie lijkt nu geen sprake meer. Volgens mijn artsen heb ik erge pech gehad met de complicaties en heeft het genezingsproces meer tijd nodig doordat er twee keer achter elkaar geopereerd moest worden. Mijn vraag is nu: zijn er meer mensen die zo lang heftige pijn ervaren na plaatsing vaan een icd en wat hebben jullie hiermee gedaan?
0
5

Je moet Inloggen om te reageren

erik de lange

Ter aanvulling: afhankelijk van de plaats van implantatie komt het ook voor dat er chronische bewegingsbeperking en pijn aan de betreffende schouder ontstaat omdat de icd op spieren en/of zenuwen drukt.

11:49 25/08/2014

L B

Hallo Eric,

Ik heb geen ICD maar een pacemaker.
Ik heb hem nu 2,5 jaar en ik heb wel heel lang last gehad van pijn. Ik voelde dat hij gewoon niet lekker zat zeg maar.
Nu nog is het gevoelig met bijvoorbeeld een autogordel, maar met de tijd is het bij mij wel opgeknapt.
Gr,
Linda

17:32 08/04/2015

Roseline Richard

Hallo Eric, ik heb een 3 draden ICD gekregen drie maanden geleden. Bij mij is het rechts geplaatst dus de draden en knoppen zitten dichtbij de schouder, het gaat steeds beter , je blijft het voelen, het wordt minder pijnlijk maar mijn truc is : ik voel mij zo veel beter dankzij de resynchronisatietherapie van mijn hart dat dit ongemak wel te verdragen is. Succes !

19:22 08/04/2015

Odette Bommel

Inmiddels ben ik via de cardioloog bij de pijnpoli beland. Omdat de icd zo erg dicht onder de huid ligt, schuurt mijn huid er de hele tijd overheen. De cardioloog wil de icd bij vervanging van de batterij dieper wegleggen, maar dit duurt nog ca. 4 jaar. Tot die tijd is hij erg huiverig de huid weer open te maken i.v.m. het risico op infectie.
Op de pijnpoli is gebleken dat de huidzenuwen beschadigd zijn geraakt. De eerste behandeling heb ik inmiddels gehad en de pijn is al stukken minder. Ik kan inmiddels weer kleding op de huid verdragen en ook het dekbed kan er weer op liggen. Ik slaap ook weer beter, zodat ik ook weer meer energie heb. Kortom, ik ben er blij mee.

16:30 16/04/2015

Jan Florijn

Hallo, In 2014 hebben ze bij mij de 3e ICD geplaatst, maar hij kwam steeds verder naar buiten, in januari 2016 hebben ze de ICD onder mijn spierbundel geplaatst, was zeer goed gelukt , maar helaas kreeg ik na 2 weken een arterièle bloeding bij mijn ICD zodat ik weer met spoed geholpen ben, daar heb ik natuurlijk veel last van waarschijnlijk zenuw beschadiging, en mijn spieren zijn opgerekt door de heftige bloeding bij de ICD, gelukkig ben ik er nog, ik heb inderdaad veel spierpijn, maar door veel geduld heb ik er vertrouwen in dat het best weer goed komt, het heeft echt zijn tijd nodig om van alles te herstellen, ik ga uit van een half jaar, het was voor mij toch de 5e ingreep, ik hoop dat u er wat mee kunt doen met dit schrijven.

08:27 08/04/2016