vervolg op mijn hartritme stoornissen. | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

14:16 05/07/2017

vervolg op mijn hartritme stoornissen.

Geachte Dr. Lucas Dekker,

Door dat ik o.a. zicht problemen kreeg (dubbel lijnen zien met rechter oog) en dat de ritmestoornis zich niet meer voor deed is november 2014 i.o.m. mijn cardioloog besloten de medicatie te verminderen naar 100 mg amiodaron TEVA om de dag.

Dit heeft de klachten wel verminderd maar waren nog niet weg.

Op kreeg ik 06 januari 2017 tijdens winkelen toch een aanval van boezemfibrilleren. Ik ben met de boodschappen langzaam naar huis gefietst. Thuis gekomen kreeg ik pijn net boven mijn maag over de gehele breedte van mijn borst. Tevens had ik pijn in beide schouders, mijn onderbenen voelde vreemd aan en was duizelig.

Na overleg met de huisartsenpost moest ik per ambulance naar het ziekenhuis.

Mijn hartritme was nog steeds > 130. Normaal voor mij is ± 50.

Bloedonderzoek wees uit dat er een ogenblik te kort aan zuurstof moet zijn geweest voor mijn hartspier. Vanwege hartklachten van mijn (overleden) moeder rond mijn leeftijd (72) is besloten een hartkatheterisatie uit te voeren.

Hier uit is vastgesteld dat mijn kringslagaders er prima uit zien. Omdat uit het bloedonderzoek bleek dat mijn nieren minder goed zouden werken is er voor de hartkatheterisatie een beschermingsinfuus ingebracht wat na de behandeling weer samen met de katheterisatievloeistof uitgedreven moest worden.

Bij mijn ontslag uit het ziekenhuis op 09 januari 2017 is mij niet aangezegd dat amiodaron gebruik toch weer verhoogd moet worden wat ik zelf, achteraf, had moeten vragen!

Wel werd mij verteld dat ik in het vervolg ook medicijnen zou moeten slikken om mijn cholesterol te verlagen.

Ook werden mij z.g. maagbeschermers voor geschreven.

Bij navraag wist men mijn waarden cholesterol niet. Was niet naar gekeken…..

Pas op 10 februari, op consult bij mijn cardioloog, moest direct de medicatie naar 200 mg per dag en in het weekend naar 400 mg.

Mijn klachten kwamen steeds weer terug. Op 09 maart is een e.c. versie uitgevoerd. Klachten kwamen weer terug.  Op 14 maart is dit weer uitgevoerd. Op mijn verzoek is een echo al op 21 maart uitgevoerd (boezemflutter was toen nog steeds ± 115). 23 maart weer e.c. versie uitgevoerd. Daarna kreeg ik 400mg amiodaron TEVA per dag + een bètablokker 1 x daags voorgeschreven.

Tevens werd er een afspraak voor een internist gemaakt omdat mijn schildklier bloedwaarden niet goed waren.

   Om diverse redenen alle afspraken met internist afgezegd.

Vanaf 04 april ben ik in plaats van amiodaron merk TEVA, de amiodaron van merk Sandoz gaan gebruiken. Ik heb 2x via mijn huisarts bloed laten prikken. Daaruit kwam dat mijn schildklierwaarden sterk verbeterd waren.(!)

Mijn bijwerkingen met de amiodaron TEVA en later de toevoeging van een betablokker:

Snel moe, vutloosheid, scheel zien, evenwicht verstoringen, schildklier problemen, stembanden aangetast en aantasting van mijn nierfunctie werden me te veel want mijn hartritme (boezemflutter) bleef continu ± 110.

Ik voelde me een ½ invalide man.

De laatste week maart 2017 ben ik al op internet gaan zoeken om een 2e opinie uit te laten voeren.

Ik ben terecht gekomen in het St. Antonius ziekenhuis te Nieuwegein. Na het eerste consult bij de cardioloog op 04 april 2017 werd me duidelijk dat er alleen via ablatie verbeteringen mogelijk waren omdat 400 mg amiodaron + bètablokker wel veel is vond hij. De cardioloog heeft, na het bekijken van de opgestuurde rapporten en beeldmateriaal bevestigd dat hij bij mij een ablatie wil uitvoeren.

Mijn ablatie was 13 juni in St. Antonius ziekenhuis te Nieuwegein en de cardioloog liet me weten geheel tevreden te zijn wat hij heeft kunnen doen. Mede vanwege de uitgebreide informatie ben ik vol vertrouwen in de goede afloop.

Het gaat nu na 3 weken steeds beter met me. Mijn hartritme is weer ± 50. Bètablokker was al gestopt voor de ablatie werd uitgevoerd en de amiodaron is naar 200mg per dag gegaan. Er werd me verzekerd dat als ik gedurende 8 weken na ablatie geen problemen meer heb er geheel met amiodaron gestopt kan worden.

Medio september moet ik nog een keer terug komen voor nacontrole.

 

Vragen:

1.Hoe kon het dat na 26 maanden toch weer een aanval ontstaat?

2.Is er al meer bekend over het voorkomen en ontstaan van     boezemfibrilleren.?

3.Gaat boezemfibrilleren altijd over in boezemflutter?

4.Op de site van CBG staan 7 verschillende uitvoeringen van amiodaron. Het merk Sandoz heeft de minste z.g. hulpstoffen.

         Wat zijn de toegevoegde waarden van hulpstoffen aan de werkzame stof van een medicijn?

        Mijn indruk is dat het goedkoopste medicijn met de gevraagde werkzame stof aan patiënten verstrekt worden.

        (Of waar goed aan verdiend wordt?)

5.Is het niet wenselijk om, patiënten waar 200mg per dag of meer aan wordt voorgeschreven, te laten onderzoeken of ablatie de beste oplossing is? Gelet op de vele bijwerkingen en de zwaarte van de werkzame stof amiodaron.

6.Zijn maagbeschermers echt nodig als ik bij elk medicijn een beker water drink?

Vriendelijke groet,

Johan

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

U stelt veel vragen en voor de duidelijkheid heb ik ze hieronder even gekopieerd. Ik ben het helemaal met mijn collega uit het Antonius eens.

1.Hoe kon het dat na 26 maanden toch weer een aanval ontstaat? Boezemfibrilleren wordt in de loop van de tijd bijna altijd erger. Wat u vertelt is een normaal beloop. U moet boezemfibrilleren in dit aspect maar zien als slijtage van de boezem.
2.Is er al meer bekend over het voorkomen en ontstaan van boezemfibrilleren.? Zie boven.
3.Gaat boezemfibrilleren altijd over in boezemflutter? Nee, zeker niet. Onder invloed van medicijnen, zoal amiodaron of flecainide, is de kans dat het overgaat groter. Na een ablatie kan ook een flutter ontstaan, maar dat is als regel goed te verhelpen met een nieuwe ablatie.
4.Op de site van CBG staan 7 verschillende uitvoeringen van amiodaron. Het merk Sandoz heeft de minste z.g. hulpstoffen.
Wat zijn de toegevoegde waarden van hulpstoffen aan de werkzame stof van een medicijn? Hulpstoffen zijn belangrijk voor de opname van het medicijn via de darm, maar ook om de tablet een vorm en stevigheid te geven.
Mijn indruk is dat het goedkoopste medicijn met de gevraagde werkzame stof aan patiënten verstrekt worden. Dat is voor uw rekening.
(Of waar goed aan verdiend wordt?)
5.Is het niet wenselijk om, patiënten waar 200mg per dag of meer aan wordt voorgeschreven, te laten onderzoeken of ablatie de beste oplossing is? Gelet op de vele bijwerkingen en de zwaarte van de werkzame stof amiodaron. Dat ben ik helemaal met u eens. Ablatie is voor boezemfibrilleren een goede behandeling.
6.Zijn maagbeschermers echt nodig als ik bij elk medicijn een beker water drink? Nee

17:07 05/07/2017