Hartslag | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

16:59 20/07/2017

Hartslag

Hallo Allemaal, 

in het kort mijn situatie; 6 dagen geleden (aorta) klep vervanging gehad. Gaat echt allemaal top, ben zelfs al 2 dagen thuis en mijn herstel gaat boven verwachting. Ik zit alleen met een "hamerende" vraag die ik voor mijn gemoedsrust beantwoord moet hebben. 

In rust voor de operatie had altijd een gemiddeld bloed van 140/70 en 65 tot 65 HB per minuut. Na de opereratie (en tot heden) zijn de waardes gemiddeld 115/90 en HB rond de 95. Ik maak mij zorgen dat mijn HB aanzienlijk aan de hoge kant is. Tijdens ontbijt en voor inname medicatie is die zelfs 110/115. Wat volgens mij al vreemd is want ik normaliter s'morgens mijn waardes juist lager dan gemiddeld.

5 Mg perindopril. 

2x100 Mg Metoprolol (toch ook een aanzienlijke hoeveelheid?!).

Concreet is mijn vraag; is dit een terechte bezorgdheid en moet ik dit zsm met mijn cardioloog opnemen of ben ik gewoon veel te bezorgt.

Bedankt voor jullie aandacht en ik vind het geweldig dat voor mensen zoals ik ook een platform word aangeboden om vragen te stellen. 

Fijne avond,

Billy

0
3

Je moet Inloggen om te reageren

Niels Verberkmoes

Beste Billy,

U hoeft zich absoluut geen zorgen te maken. De waarden van bloeddruk en hartslag per minuut zijn volledig binnen de norm. Het is inderdaad zo dat het aantal slagen van 95 per minuut in rust wat aan de hoge kant is, maar zolang het regelmatig is en dat kan haast niet anders met die frequentie, geen zorgen. We zien vaker na operaties dat de hartslag in rust wat hoger is dan normaal. Het kan zijn dat het hart iets harder moet werken omdat de vochtbalans na de operatie nog niet helemaal goed is of er een klein beetje wondvocht in het hartzakje zit. Meestal komt dat vanzelf goed.

De dosering van 2x100 mg metoprolol is vrij standaard na een hartklepoperatie.
Als u merkt dat uw bloeddruk lager wordt dan 100 bovendruk en de hartfrequentie in rust hoger dan 110 per minuut en u klachten krijgt van benauwdheid of kortademigheid dan zou ik wel contact opnemen met uw cardioloog.

Hopende u enigzins gerust te hebben gesteld.

mvg Niels Verberkmoes
hartchirurg

18:51 20/07/2017

Billy

Beste Niels,

Bedankt voor je snelle reactie! Weet ik zeer te waarderen.

“Als u merkt dat uw bloeddruk lager wordt dan 100 bovendruk en de hartfrequentie in rust hoger dan 110 per minuut en u klachten krijgt van benauwdheid of kortademigheid dan zou ik wel contact opnemen met uw cardioloog.”

Bedoeld u met een bovendruk van <100 en HB van >110 IN COMBINATIE met benauwdheid of kortademigheid? Of ook enkel met die waardes zonder de bovengenoemde klachten?

Nogmaals mijn groet!

19:35 20/07/2017

Niels Verberkmoes

Bedoeld u met een bovendruk van <100 en HB van >110 IN COMBINATIE met benauwdheid of kortademigheid? Of ook enkel met die waardes zonder de bovengenoemde klachten?

Als uw bovendruk < 100 en hf hartfrequentie > 110 gaat bijna nooit zonder klachten. Maar ook zonder klachten niet onverstandig dan toch even contact opnemen.

09:22 21/07/2017