Metroprolol veroorzaakt hartritmestoornissen? | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

14:26 19/08/2017

Metroprolol veroorzaakt hartritmestoornissen?

Goedemiddag allemaal, 

Vijf week geleden mijn aortaklep vervangen met succes. Twee week geleden ernstige hartkloppingen gekregen. Naar de spoedopname van het ziekenhuis geweest en daar is (door ander cardioloog) mijn Metroprolol verlaagt van 200 maar 100 Mg. Misschien dat de dosis te hoog was en dat daar de oorzaak in zat van de hartkloppingen. Paar dagen later ging het echt stukken beter en had ik nauwelijks last van hartkloppingen en dergelijk  

Na aanleiding van deze hartkloppingen een holteronderzoek van 24u gehad. Mijn eigen Cardioloog geeft na aanleiding van het holteronderzoek aan dat ik na alle waarschijnlijkheid last heb van boezemfibileren en dat we dit met medicijnen eerst gaan proberen te verhelpeN en Verhoogt mijn Metroprolol weer naar 150mg. 

Nu een paar dagen verder nadat de Metroprolol is verhoogt heb ik bijna constant weer last van hartkloppingen (boezemfib....). Volgens mij kan het niet anders dan dat de Metroprolol oorzaak is van mijn hartkloppingen/boezemfib?

Is het verstandig om zelf maar weer 100 of zelf 50 Mg in te nemen? Je raakt op deze wijze natuurlijk wel de vertrouwen kwijt in je cardioloog. 

0
5

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Metoprolol veroorzaakt geen ritmestoornissen. Er zijn altijd extreem zeldzame uitzonderingen te vinden, maar we moeten er maar van uit gaan dat dat niet zo is.
Na een hartoperatie treedt boezemfibrilleren vaak op, maar ik weet niet of dat bij u ook zo is.
Metoprolol kan mogelijk wel het gevoel van hartkloppingen versterken, omdat uw hart door metoprolol trager gaat.
Het is belangrijk dat er eerst vastgelegd wordt wat het hartritme is tijdens uw klachten.

09:05 20/08/2017

Fons Panken

Waarschijnlijk ben ik zo'n extreem zeldzame uitzondering. Ik krijg er geen ritmestoornissen van, maar heel onregelmatige hartslagen met daarbij een heel onaangenaam beroerd gevoel. Een hele lichte dosering kan ik wel verdragen; zo'n dosering waarvan artsen zeggen dat het niets doet.
Ik heb in het verleden al met heel veel cardiologen te maken gehad en ze vonden het allemaal heel apart dat ik zo op betablokkers reageer.
Vandaar dat op mijn papieren status-map met rode viltstift geschreven stond dat ik allergisch was voor betablokkers.

12:24 20/08/2017

Billy

Lukas en Fons bedankt voor jullie reactie.

Ik vermoed dat ook ik een of ander wijze niet tegen bestand ben, of die een alergie of dergelijk is weet ik niet.

Toen ik van op 200mg had ik echt enorm veel problemen, hart ging echt alle kanten op. Maar om een of ander reden nooit meer dan +-110 hartslagen per minuut.Op 100mg ging het echt na een paar dagen veel en veel beter en had ik er vrijwel geen last van. nadat ik afgelopen dinsdag weer teruggezet was op 150mg begonnen de klachten weer na enkele dagen. Niet zo extreem als op 200mg maar wel aanzienlijk meer dan op 100mg.

Volgens mij moet ik gewoon helemaal af van de Metroprolol, aangezien ik verder echt prima hersteld ben van mij hartoperatie!

20:26 20/08/2017

Billy

Sinds gisteren slik ik 100mg en is mijn hartslag als lig en slapen wel opvallend laag.Tussen de 38 en 45 hartslagen per minuut.

Lijkt me ook niet echt een wenselijk situatie met het oog op een beroerte..

20:36 20/08/2017

Jill Kramer

Ik sluit mij ook aan bij het commentaar over Metropolol. Ook hartpatiënt sinds mijn 19de en ook een hartoperatie (inmiddels 43 jaren geleden) maar ik slik sinds een paar maanden ook Metropool retard 50. Inmiddels en in overleg is de dosering ook gehalveerd maar ik heb mij nog nooit zo ziek, moe, en waardeloos gevoeld als met deze beta blockers. Mijn hartslag is heel erg laag (tussen de 40 en 50 bpm) en enige vorm van beweging is te veel. Ook heel veel last van spierpijn en kramp (ondanks het feit dat ik ben gestopt met Verapramil). Wat heel vreemd is dat mijn hart dan ineens uit het niets veel harder gaat, soms ruim over de 100bpm terwijl ik rustig en stil bent. Ik wil er graag van af, voelde mij veel beter voordat ik begon met de beta blockers. Ondanks een paar shocks (cardioversie) in het verleden is mijn hart nu uit ritme, dat is geen prettig gevoel. Ik merk dat ik fysiek heel weinig kan doen, lopen met mijn hond is geen optie meer, na enkele meters ben ik zo kapot en moe, ik keer terug naar huis. Deze zomer slechts een paar keer gefietst op mijn e-bike, normaal was ik elke dag aan het fietsen, en vroeger was 25-30 km rond het Grevelingenmeer geen enkel probleem. Ik word al moet van het idee dat ik de fiets uit de schuur haal! Bij mijn volgende controle (begin oktober) wil ik graag met mijn cardioloog over praten en stoppen met deze tabletten. Is er geen alternatief vraag ik mij af ?? Jammer van een ‘retard’ tablet is dat het effect de hele dag doorgaat!

11:01 21/08/2017