Hartfrequentie, stoppen met medicatie en overeenkomst slaapapneu | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

21:22 25/08/2017

Hartfrequentie, stoppen met medicatie en overeenkomst slaapapneu

Goedenavond,

Het is al even geleden dat ik op het forum was maar ik heb toch een aantal vraagjes. Voorgeschiedenis in kort: oktober 2016 AVNRT ablatie door dr Dekker in Eindhoven, maart 2017 EFO wederom bij dr Dekker omdat ik last bleef/ blijf houden van hoge rusthartslag en een soort runnetjes (120 130 bpm stilzittend op de bank). Tijdens deze EFO hebben ze echt hun best gedaan om uit te zoeken wat er nog eventueel aan ritmestoornissen is overgebleven. Helaas konden we/ze niets meer vinden. Nu een half jaartje verder en ondertussen het ik een uitgebreid slaapapneu onderzoek ondergaan in opdracht van mijn cardioloog. Uitslag: Combinatie OSAS/CSAS, saturatie daling naar de 85% en een AHI van 21. ZIt nu aan de CPAP (ellende). Runnetjes en hoge rusthartslag blijven.  Nu mijn vragen. vraag 1:Wat mij heel erg opvalt en ik ook al vaak gehoord heb op bv de SEH of waar er dan ook een ECG werd gemaakt; mijn hartslag kan 1 seconde van bv 100 naar 60 bpm gaan.In het ziekenhuis zeiden ze laatst "ja je wisselt nogal". Maar maakten er verder niets van. Is dit herkenbaar? vraag 2: SInds een maand slik ik geen bisoprolol meer aangezien ik "niets"aan mijn hart mankeer. Nu is het natuurlijk nog onrustiger maar ik negeer het gewoon. Het wonderlijke is nu wel dat sinds ik gestopt ben met bisoprolol mijn Centrale Apneu's vrijwel weg zijn.... van de een op de andere dag... Misschien een gewaagde vraag maar kan een betablokker voor CSAS zorgen en is er een verband te vinden tussen de genoemde zaken? Bedankt voor het lezen en hopelijk beandwoorden van mijn vragen. Mvgr Wicher

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Pepijn Van der Voort

Als cardioloog ben ik geen deskundige op het gebied van slaapapneu, maar verergering van CSAS door betablokkers is mij niet bekend; op puur theoretisch gronden zou misschien zelfs een gunstig effect te verwachten zijn, maar ik denk dat hier nog weinig over bekend is. Er zijn ook verschillende betablokkers, met ook verschillen in bijwerkingen.
Plotse wisselingen en variabiliteit van de hartslag zijn op zich normaal, en hebben geen betekenis.
Ik denk inderdaad dat het verstandig is om zo min mogelijk medicijnen te gebruiken, zeker als er geen echte ritmestoornissen meer zijn.
En variabiliteit, overslagen en korte runnetjes van overslagen zijn normaal, hoewel dit wel ongemakkelijk kan voelen. Sterkte!

21:07 26/08/2017