De Kip en het Ei | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

14:41 28/09/2017

De Kip en het Ei

Sinds de diagnose AF ben ik erg bezig met mogelijke onderliggende oorzaken. Een daarvan is naar mijn mening mijn duursport activiteit de afgelopen 10 jaren (wielrennen). Verder probeer ik zoveel mogelijk andere onderliggers uit te sluiten en hier heb ik ook de nodige onderzoeken voor gehad (schildklier, diabetes), geen bijzonderheden. Ik gebruik nu een aantal maanden Sotalol om het hartritme te behouden (3x80). 

Voor mijn diagnose heb ik een tijd last gehad van "vage" klachten  als duizeligheid, misselijkheid, zweetaanvalletjes. Die heb ik (achteraf) verklaard door ritmestoornissen of perioden van veel overslagen. 

Sinds een aantal weken bespeur ik een afwijkend patroon in mijn stoelgang (gelige kleur en duidelijk vettiger dan normaal). Bloedwaarden zijn ok, er zijn geen bijzonder bacterien in de ontlasting geconstateerd. Is dit mogelijk een bijwerking van Sotalol op het maag/darmstelsel?

Gezien de afwijking zou een probleem in de spijsvertering (alvleesklier, galblaas, lever) mogelijk zijn. Kan een probleem in die organen een onderliggende oorzaak voor hartritmestoonissen (en mijn eerdere vage klachten) zijn? 

Worstel erg met de vraag of de stoornissen nu een oorzaak zijn van andere klachten of een symptoom van een ander onderliggend probleem. Medicatie en mogelijke bijwerkingen spelen daar nog eens doorheen. Hoe kijkt u hier als cardiologen naar?

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Sotalol wordt veel gebruikt, en leidt, voor zover ik weet, niet tot problemen in de spijsvertering.
Wel hoor ik geregeld mensen vertellen dat ze een relatie ervaren tussen maagklachten, zoals misselijk en zoorbranden, en het onstaan van boezemfibrilleren. medisch is hiervoor nog geen goede verklaring, maar de observatie is er wel.
Ik zou er dus maar van uit gaan dat uw buik een eventueel losstaande kwestie is.

16:49 28/09/2017