ablatie | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

14:28 25/08/2014

ablatie

1,5 jaar geleden onderging ik een ablatie in het Catharinaziekenhuis; enige maanden later verdween mijn hartritmestoornis. Deze kwam een half jaar geleden terug door een longontsteking. Na drie cardioversies in ziekenuis Tergooi stopte de hartritmestoornis opnieuw, mijn hartslag is weer stabiel rond de 70 en ik tennis weer. Intussen ben ik door mijn cardioloog opnieuw bij het Catharinaziekenhuis aangemeld voor een ablatie; ik heb intussen bericht dat deze in week 40 plaats zal vinden. Ik twijfel: kan ik niet beter met deze tweede ablatie afwachten of en tot de ritmestoornis opnieuw optreedt? Graag uw mening.
0
4

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Ik begrijp dat u na een ablatie voor boezemfibrilleren, behoudens in de eerste weken (een bekend fenomeen), nog eenmaal boezemfibrilleren hebt gehad bij een longontsteking.
Uw vraag is terecht. Een longontsteking is een hele sterke prikkel voor het ontstaan van boezemfibrilleren. Als dit eenmalig is opgetreden en het gaat verder prima met u, dan is het geen slecht idee om het nog even aan te kijken. Als u zich daar prettiger bij voelt, dan is het een prima keuze om de tweede ablatie uit te stellen tot na een eventuele tweede aanval van boezemfibrilleren. De kans op een tweede aanval lijkt mij niet groot. Een tweede ablatie kan tenslotte altijd nog.

18:05 25/08/2014

G Wouters

Goedenavond,

Na 4 ablatie's te hebben gehad in 4 jaar tijd blijven de ritmestoornissen terug komen. Ze zijn wel veel korter (1 minuut) geworden.
Nu slik ik sinds kort Verapamil 20 mg omdat de druk op de borst steeds heviger werd. Kan dit een gevolg zijn van de ablatie's?
Helaas komen ook nu na 4 maanden de ritmestoornissen weer terug. Kanu mij vertellen of een ICD of pacemaker bij boezemfibrileren zinvol kan zijn? Heb n.m veel hinder ervan in mijn dagelijks leven.

18:58 25/08/2014

Lukas Dekker

Er bestaan geen apparaatjes om boezemfibrilleren te behandelen. Een pacemaker is voor trage hartritmes, en een ICD is voor hartritmestoornissen uit de hartkamer, die onmiddellijk behandeld moeten worden, omdat deze hartritmestoornissen acuut levensbedreigend zijn.
Toch is het zo dat soms bij boezemfibrilleren een pacemaker gebruikt wordt, maar alleen na het doorbranden van de elektrische verbinding tussen boezems en kamers; deze verbinding noemen we de bundel van His. Deze behandeling (His doorbranden en pacemaker plaatsen) doen we alleen bij boezemfibrilleren als al het andere niet meer helpt.

15:41 20/10/2014

Pieter Smelt

Ik heb 3 ablaties en één minimaze gehad, zeker 15 x een cardioversie en “denk”dat ik nu 2 jaar na de laatste behandeling géén last meer te hebben. Mijn cardioloog zei dat het ook met medicijnen was gelukt als ik naar hem geluisterd had, maar ja, ik wilde er van af zijn.
Something completely differend: wat is dat lekker als je na een ablatie weer wakker wordt gemaakt, totaal ontspannen en van de wereld geen kwaad weten. Gaat na een uurtje weer over.
En voor de rest, wat is wijsheid, wie het weet mag het zeggen.
Groeten,
Piet Smelt

18:45 11/04/2015