Veel boeren na ablatie | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

18:57 14/10/2017

Veel boeren na ablatie

Vorige week mijn ablatie ondergaan (PVI en CTI) en tot nu toe verloopt het voorspoedig. Klein beetje pijn op de borst gehad maar dat trok snel weg. Een bloeduitstorting op het bovenbeen maar niet hinderlijk. Het lange termijn effect moet natuurlijk nog blijken maar ik merk een heel duidelijk verschil. Mijn hart was elke dag nogal "aanwezig", ook zonder stoornissen. Voortdurend overslagen en voor mijn gevoel een hoge slagkracht. Sinds de ablatie zeg ik gekscherend dat ik mijn hart "niet meer voel". 

Het enige wat ik bespeur is dat ik sinds de ablatie veel lucht in mijn spijsverteringskanaal heb. Dit leidt er toe dat ik de hele dag loop te boeren en mijn darmen voortdurend aan het rommelen zijn. Met het boeren komt soms ook wat maagvulling terug omhoog (ik kan het wel binnenhouden...). Is dit een bekend fenomeen en verdwijnt vanzelf weer? Of kan ik er beter even naar laten kijken?

1
6

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Ik heb het zelf nog nooit van patienten gehoord, maar weet wel dat er slokdarm en maag-problemen kunnen voorkomen na ablatie. De slokdarm loopt vlak langs de linker boezem waar geableerd wordt; hierdoor kunnen zenuwen die de maag en slokdarm bedienen beschadigd raken. De maag wordt dan minder actief waardoor het voedsel langzamer passeert. Als regel is dit tijdelijk en gaat het binnen 2 weken weer voorbij. Ik adviseer u dan ook om even af te wachten,
Ik ben erg benieuwd of meer mensen hier last van hebben. Het zou goed kunnen zijn dat we dit onderschatten, omdat we er niet naar vragen en mensen het alweer vergeten zijn als ze na 3 maanden bij de cardioloog komen.
Wie heeft er nog meer last van gehad?

21:09 15/10/2017

Harmen

Hoi,
Geen ablatie gehad, maar wel open hart operaties. Zeker het eerste jaar hierna heb ik last gehad van veelvuldig boeren en vnl. bij broodconsumptie last van misselijkheid of eten dat terug naar boven komt. Na een jaar is dit drastisch vermindert en heb ik nu alleen nog steeds moeite om een hele broodmaaltijd naar binnen te krijgen.

Overigens was ook in dat eerste jaar mijn nierfunctie niet helemaal op orde. Wat wel invloed kan hebben op misselijkheid, maar daar is nu geen sprake meer van.

Groeten,

11:45 18/10/2017

Joseba

Harmen, dank voor je reactie. Mogelijk is het bij mij een bijwerking van de maagbeschermer (Pantoprazol), heb hier vrijdag een overleg over. Overigens wel het idee dat het iets aan het afnemen is na twee weken, mogelijk gaat het ook vanzelf weer over zoals heer Dekker hierboven aangeeft.

15:27 18/10/2017

Henriette

Ablatie 26 oktober.2017. Last van slokdarm en maag. Sindsdien 3 x maagzuur aanval en het nuttigen van voedsel oprispingen.

14:16 12/11/2017

Fred Bakker

Ik heb 3 ablaties gehad en sinds die tijd constant last van maagzuur,oprispingen,rommelende darmen het gaat maar niet over en is erg vervelend.
Gr.fred

16:37 18/11/2017

  • meer