angina pectoris | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

12:31 18/10/2017

angina pectoris

In januari ben ik gedotterd en zijn er 3 stents geplaatst.. Na een half jaar heb ik toch weer last van pijn op de borst en in de oksels met inspanning, vooral met lopen en fietsen. Mijn vingers worden dan ook paars.. Na een maaltijd is dat het ergste..Nu wacht ik een half uur na een maaltijd met inspanning en dat gaat iets beter.. Is hier een verklaring voor ? Medicijnen die ik gebruik zijn metoprolol 25 mg, grapid 75 mg, en acetylsalyzuur 80 mg..Ik heb dit besproken met mijn cardioloog en zegt dat het door vernauwing van de kleine kransslagaderen komt. Stents kunnen nooit op korte termijn dicht gaan zitten volgens hem. Ik heb hier mijn twijfels over.

met vr.gr. Henrica

0
3

Je moet Inloggen om te reageren

Maria Van Eijck

Beste Henrica,

Vervelend dat u na uw dotterbehandeling nog steeds klachten ervaart.
Er zijn een aantal punten die u benoemd die van belang kunnen zijn. Het is zeker zo dat een maaltijd klachten kan veroorzaken. Door het extra energie verbruik van het spijsverteringsstelsel. Zowel het hart als het spijsverteringsstelsel worden sterk beinvloed door het zogenaamde ‘onwillekeurige zenuwstelsel’, en via dat systeem kan de hartslag tijdens de maaltijd ook behoorlijk varieren.
Daarnaast gebruikt u een betablokker, metoprolol. Dit zorgt ervoor dat de extremiteiten zoals handen en voeten wat minder goed door bloed zijn, waardoor de handen paars kunnen verkleuren en vaak ook kouder aanvoelen.
Het klopt inderdaad niet dat een stent pas na een half jaar dicht kan gaan zitten. Helaas kan er meteen al instent trombose optreden. Daar wordt bij u de Grepid voor gegeven, dat is een plaatjes remmer en dat zou de kans kleiner moeten maken dat dit niet zou mogen gebeuren. maar het kan altijd.
heel veel sterkt.
Maria

13:08 18/10/2017

johannaxx

Henrica,
Op de site : leven met pijn op de borst kun je lezen over MCD,micro vasculaire coronaire dysfunktie
Waarschijnlijk komen je klachten dus idd van de kleine vaatjes

19:42 21/10/2017

carlah

Beste Henrica, helaas is het wel mogelijk dat een stent binnen een jaar dicht gaat zitten. Ik heb dit zelf gehad: 6 maanden na de plaatsing van een stent kreeg ik angina pectorisklachten bij lopen: pijn, druk op de borst, uitstraling naar de armen en zeer kortademig. Ik dacht eerst ook dat het niet kon, maar toch gemeld bij cardioloog en die liet snel een catheterisatie doen: op de rand van de stent bleek een vernauwing van 95% te zijn ontstaan, waarschijnlijk van plaqueresten en/of littekenweefsel. Ik wil je natuurlijk niet bang maken, maar ondanks dat het weining voorkomt is het wel een mogelijkheid. Maar dat moet je cardioloog ook weten. Sterkte.

18:03 22/10/2017