na 3 jaar nog steeds oververmoeid | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

23:00 19/10/2017

na 3 jaar nog steeds oververmoeid

Goedenavond,

Ik was 24 toen er in februari 2013 bij mij per toeval 2 lekkende hartkleppen werden gevonden. Na verschillende onderzoeken ben ik in augustus 2013 geopereerd in het LUMC. Tijdens de operatie is mijn mitralis- en aortaklep vervangen voor een mechanische klep, en is er een teflonring geplaatst bij een derde klep.

De operatie is goed gegaan en na 1,5 week mocht ik naar huis. Eenmaal thuis werd ik diezelfde nacht werd ik moet spoed opgenomen. Ik bleek een harttamponade te hebben. De volgende dag ben ik met spoed geopereerd.

Voor mijn operatie was ik iemand die niet stil zat. Ik werkte bij mijn ouders in de zaak (snackbar), had daarnaast een kantoorbaan en studeerde ik nog. Na mijn hartoperatie ben ik door verschillende mensen (fysiotherapeut, psycholoog en cardiologen) voor gek verklaard dat ik dit jaren heb volgehouden.

De revalidatie was een zware periode voor me. Ik had verwacht dat ik snel zal opknappen en weer mijn ding kon doen. Na 3 jaar ben ik nog steeds extreem vermoeid. Als ik iets wil ondernemen dan moet ik eerst bedenken of het verstandig is. Vaak heb ik 2 dagen nodig om bij te komen als ik een drukke, intensieve dag heb gehad.

Ik heb een slaaponderzoek gehad en daar is gebleken dat ik voldoende slaap, maar toch blijf ik vermoeid. Als het even kan dan lig ik 's middags op bed.

Mensen in mijn omgeving zeggen dat wat ik heb meegemaakt iets heftigs is geweest en dat het niet gek is dat mijn lichaam op is. Maar het is inmiddels 3 jaar geleden, of moet ik hiervoor meer geduld voor hebben? 

1
2

Je moet Inloggen om te reageren

Pim Tonino

Tsjee, dat is een grote operatie geweest 3 jaar geleden. Had u aangeboren afwijkingen aan de hartkleppen?
Extreme vermoeidheid 3 jaar na een hartklepoperatie is niet normaal.
Kunt u wel goed inspannen?: traplopen, fietsen enz.
Het kan soms wel lang duren voordat de patient weer op goed inspanningsnivo is, maar ook als het lang duurt moet er altijd wel wat vooruitgang te bemerken zijn over de tijd.
Ik ga er van uit dat uw artsen al veel bekeken hebben als mogelijke oorzaak voor de vermoeidheid. Een slaaponderzoek is maar een onderdeel daarvan.

14:18 22/10/2017

Kielam

Bedankt voor uw antwoord.
Het is geen aangeboren hartafwijking. Het is uit onderzoek gebleken dat het door acute reuma is gekomen.
In vergelijking met hoe ik me voor de operatie voelde, voel ik me nu wel beter. Ik kan me nu ook beter inspannen dan daarvoor.

Maar als ik een dag in de weer ben geweest, dan heb ik ook wel een dag nodig om bij te komen.
Mijn huisarts heeft wel allemaal bloedonderzoeken laten doen en dat was allemaal goed.

Ik heb het eigenlijk nog niet echt met mijn cardioloog over gehad. Maar uit uw antwoord is het dus wel verstandig om dat te doen?

17:34 26/10/2017