Flutter | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

00:29 18/11/2017

Flutter

Na een geslaagde longvene ablatie (2x) heb ik een flutter gekregen. In de rechterboezem is hiervoor een ablatie uitgevoerd. In de linkerboezem is toen ook geprobeerd de flutter op te wekken echter zonder succes. De flutter ablatie bleek helaas niet succesvol. Nu reeds 6 cardioversies gehad ivm flutter die niet spontaan of met medicatie (bisoprolol) te voorkomen of te stoppen is. Graag uw advies. Is ablatie bij aanwezige flutter succesvoller en praktisch uitvoerbaar in een ziekenhuis? Zijn er sterkere medicijnen om een ontstane flutter te stoppen? Moet een mini-maze worden overwogen? Elders las ik dat deze aanpak te heftig is voor deze storing. Inmiddels iedere maand een ecv nodig.

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Pepijn Van der Voort

Een boezemflutter is een snelle, regelmatige ritmestoornis waarbij een elektrische impuls rondjes draait in een van de boezems, ik vergelijk dit wel eens met een racebaan; dit kan spontaan voorkomen, dan meestal in de rechter boezem, maar ook na een ablatie in de linker boezem. In principe is een flutter goed te behandelen met een (nieuwe) ablatie; door een littekentje te branden maak je een blokkade van het circuit, waardoor de impuls niet meer kan ronddraaien. Maar het kan lastig zijn als je tijdens de ablatieprocedure de flutter niet opgewekt krijgt, of als er meerdere of heel instabiele flutters zijn.
In het algemeen zijn flutters niet makkelijk met medicijnen te behandelen. In Uw geval zou een sterk medicijn als amiodaron een optie kunnen zijn, maar ik zou eerst met Uw cardioloog bespreken om een nieuwe ablatie te doen, eventueel in een ander ziekenhuis.

14:40 18/11/2017