Medicijnen | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

18:31 24/11/2017

Medicijnen

Vandaag thuis na een pvi ablatie. Voel me bovenwonderlijk goed! Mijn hartslag was 40 voor de ingreep daarna 80. Voel me (nu) herboren. Toch zakt hij alweer een beetje, nu 65. Gelezen dat hoge hartslag indicatie is van succes. Zal hij weer stijgen als littekens zich verder vormen? Wil nl niet meer terug naar de 40! (Ben geen sportman) Ik moet ook de medicatie weer opstarten, maar voel me beter zonder. Mijn vermoeden is dat tambocor tot irritante hartoverlagen leidt en verapamil brengt freq weer omlaag. Heb uiteraad ook arts gevraagd zei "gewoon doen" maar kan het kwaad voor mijn herstel als ik ongehoorzaam ben?
0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Pepijn Van der Voort

Fijn dat u zich al zo goed voelt!
Meestal adviseer ik mijn patiënten om de eerste weken of maanden na de PVI de ritmemedicijnen te blijven gebruiken, omdat het soms even kan duren voordat het effect van de ablatie merkbaar is. De eerste 3 maanden kunnen nog wel ritmestoornisssen voorkomen.
De hartfrequentie kan inderdaad tijdelijk wat hoger zijn na een ablatie; maar een hartslag van 40 is in principe niet abnormaal.
Vaak, niet altijd, heeft de cardioloog een goede reden om met de medicatie door te gaan; bespreek toch nog even een keertje met hem of haar of het echt nodig is. Succes!

13:25 25/11/2017