Ventriculaire tachycardie | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

22:18 02/12/2017

Ventriculaire tachycardie

Onlangs ben ik (vrouw, 37) door de huisarts doorverwezen naar de cardioloog. Ik heb al jaren last van VES-sen (5 jaar geleden al eens met een holter gelopen waar dat uit bleek - ik had er toen ook 1x 3 achter elkaar maar daar werd niets van gemaakt), maar sinds een paar maanden voel ik me regelmatig een beetje duizelig/licht in mijn hoofd. Vaak zomaar ineens, als ik op de bank zit. Ook ben ik na mijn bevalling 6 mnd geleden na jaren begonnen met sporten en tijdens het sporten voelde ik me ook een paar keer niet helemaal lekker; ik had dan het gevoel alsof mijn hart niet ‘meekwam’, werd licht duizelig en kreeg hoofdpijn. Flauwgevallen ben ik nog nooit.

Afijn, wederom een holter en een fietstest en daaruit bleken inderdaad weer VES-sen, ook bij inspanning. Ik had echter ook een serie van 6 VES-sen achter elkaar; venticulaire tachycardie dus.

Een MRI liet geen afwijkingen zien en nu ben ik in afwachting van een CT-scan die over 2 mnd plaats zal vinden. Zelf verwacht ik daar niet heel veel van, maar goed. Ik slik nu 25 mg Metropolol (2x12,5), want heb van mezelf een vrij trage hartslag. Ik merk niet echt dat dit werkt. Ik heb nog genog overslagen.

Googelend op VT word ik niet heel erg vrolijk. Wat vooral beklijft is dat het veelal een uiting is van een onderliggende aandoening én kan overgaan in ventrikel fibrileren. Ik merk dat ik me nu enorm zorgen maak en bij iedere overslag in de stress schiet waardoor deze alleen maar erger lijken te worden en ik vooral metaal een beetje uit het ritme schiet :-)

Is dit terecht? Of bestaan er ook typen VT’s die zomaar opkomen en ongevaarlijk zijn? En wat zou de behandeling kunnen zijn? Alle informatie is welkom!

 

 

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Pepijn Van der Voort

Ik denk dat U zich geen zorgen hoeft te maken…
Vaak zijn VTs (Ventriculaire Tachycardie, snelle ritmestoornis uit de kamers van het hart) het gevolg van afwijkingen in de kamers van het hart, mn littekens na een eerder doorgemaakt infarct. Deze VTs kunnen inderdaad gevaarlijk zijn, omdat een te snelle hartslag de pompfunctie kan belemmeren.
Maar er zijn ook goedaardige VTs, we noemen dit idiopatische VTs. Deze VTs komen voor bij mensen met een structureel normaal hart, en als de MRI scan bij U normaal was zal dit waarschijnlijk bij U het geval zijn. Vaak zijn dit vooral overslagen, en inderdaad vooral bij inspanning, maar soms kunnen ook meerdere overslagen achter elkaar een VT maken.
Vaak zijn deze VTs met medicijnen, bijvoorbeeld bètablokkers, te verbeteren; als dit niet voldoende helpt, kunnen we het plekje waar deze overslagen ontstaan met een katheter behandelen (een catheterablatie). Bespreek dit even met Uw eigen cardioloog.
De 25 mg metoprolol die U nu slikt is misschien een wat te lage dosis, een hogere dosis zal weinig op Uw rust-hartfrequentie doen, vooral op de frequentie bij inspanning.

14:12 03/12/2017