Ablatie mislukt of toch AF door lekke Mitralisklep | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

22:49 06/12/2017

Ablatie mislukt of toch AF door lekke Mitralisklep

Na ruim 2 jaar bijna dagelijks boezemfibileren heb ik een ablatie gehad. Er is ook een lekke mitralesklep 3e graad geconstateerd. Volgens de cardioloog kan die lekke klep door het Af komen maar de af kan ook door de lekke klep komen, dat weten ze niet. Nu heb ik 3 maanden geleden een pvi ablatie gehad, de eerste 2 weken had ik veel last van af en daarna werd het rustig, nu mocht ik vorige maand de Sotalol afbouwen en nu ik van de Sotalol af ben lijkt het wel of het weer terug komt, mijn rust hartslag is nu rond de 90 en ik heb een paar maal per dag uitschiers naar de 130 terwijl ik niks bijzonders doe en ik ook niet angstig ben ofzo.  Nu vraag ik me af zou de ablatie mislukt zijn of is het toch die lekke klep die dit veroorzaakt 

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Pepijn Van der Voort

Een lekkende klep is slechts een van de factoren die het AF veroorzaken, het zal waarschijnlijk niet de enige oorzaak zijn.
Als u na de ablatie weer atriumfibrilleren hebt, kan dat verschillende oorzaken hebben. De eerste maanden na een ablatie moet er nog verdere littekenvorming plaatsvinden, dit duurt ongeveer 3 maanden. Bij de ablatie worden cirkelvormige brand- of vrieswonden gemaakt rond de inmondingen van de 4 longaders; dit doen we omdat we weten dat deze longaders vaak een belangrijke rol spelen bij het in stand houden van AF. Terugkeer van het AF kan betekenen dat er lekjes zijn ontstaan in deze cirkelvormige littekens, maar het kan ook zijn dat er andere plaatsen in de boezems zijn die het AF veroorzaken, dus buiten de longaders. Soms zijn er dus meer ablaties nodig, hetzij om de lekjes rondom de longaders te dichten, hetzij om te zoeken naar andere plekken die het AF veroorzaken.
Dit laatste kan heel moeilijk zijn, of zelfs onmogelijk. Sommige mensen hebben gebieden met spontaan bindweefsel (of littekenweefsel) in hun boezems, en deze gebieden kunnen fungeren als een bron van fibrilleren; soms kunnen we dergelijke gebieden wegbranden, maar zeker als dit diffuus in de boezem is, kunnen we hier weinig meer aan doen.
Bespreek Uw klachten met de cardioloog die U heeft behandeld; misschien is hervatten van de medicatie een eerste stap, en waarschijnlijk is het goed om een 2e ablatie te overwegen. Succes!

11:11 07/12/2017