Amiadaron of bundel van His ablatie | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

20:21 11/12/2017

Amiadaron of bundel van His ablatie

Goede dag, Ik ben een vrouw van 56 jaar. In november 2016 heb ik een ablatie gehad voor supraventriculaire tachycardieen. Deze heeft niet geholpen. Daarom heb ik vorige week nogmaals een ablatie gehad van de longvenen. Deze is ook niet gelukt omdat er volgens de cardioloog 2 plekjes in de boezem zijn overgebleven waar men niet bij kan om te ableren. Het betreft een plek bij het ademhalingscentrum en een plek die te dicht bij de AV knoop zit. Omdat mijn dagelijks leven dus erg beïnvloedt wordt door de ritmestoornissen en normaal functioneren haast niet mogelijk is zijn mij nog 2 opties voorgesteld. De eerste is het middel Amiodaron. Nou heb ik vernomen dat dit middel erg veel bijwerkingen heeft zoals schildklierafwijkingen, blauw worden in de zon en nog vele andere bijwerkingen. Ik heb een traag werkende schildklier en slik hier euthyrax voor. Of de tweede optie is een His ablatie. Dat betekent dus da t ik pacemaker afhankelijk zou zijn en dat boezemt mij angst in. En is dit een ingreep die altiijd lukt? Zou iemand mij iets meer kunnen vertellen over beide opties en wat zou eventueel de beste keuze kunnen zijn? Ik zou graag weer normaal willen functioneren. Mvg Jannie
0
2

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Uw vragen zijn zeer terecht. Beide behandelingen kennen beperkingen, en risico's zeker voor iemand van 56 jaar. Amiodarone zal u nooit de rest van uw leven vrij houden van ritmestoornissen. Vroeg of laat zal het terugkomen, en, amiodarone kent een grote kans op bijwerkingen, zeker als je graag of vaak buiten bent. De huid kan verkleuren. Een andere veelvoorkomende bijwerking is ontregeling van de schildklier.
Dat u zo jong afhankelijk wordt van een pacemaker is inderdaad ook niet optimaal.

Deze mogelijke problemen worden natuurlijk voornamelijk bepaald door de tijd; hoe jonger je bent, hoe groter de kans op deze problemen.

Heeft u een second opinion in een ander ziekenhuis overwogen? Ik ken uw medische details niet, maar, het lijkt mij, dat voor zulke drastische maatregelen, een twee mening wel op zijn plaats is, en, mogelijk is er otic met een andere techniek mogelijkheid tot ablatie.

08:06 13/12/2017

john beekers

Dag Jannie,
Ik hoor mijn cardioloog het nog zeggen:
“De vlag kan uit!” na de spectaculaire verbetering (in dit geval verkleining) van de hartspier door het gebruik van Amiodarone om de hartritmestoornissen onder controle te houden……
Maar, de negatieve bijwerkingen van dit paardenmiddel waren dusdanig dat ik er na 1 jaar mee gestopt ben. En….na zo'n 15 cardioversies tot een HIS-ablatie overging.
Let wel: Ik was een hartritme-patiënt met 100% boezemfibrilleren en een slechte hartspier.
Ook deze (onomkeerbare!) ingreep heeft zo z'n nadelen: Ondanks 100% boezemritme-stoornissen is er in mijn situatie wel een zekere rust ontstaan door de regelmatige pacing, maar zaken als vermoeidheid, prikkelbaarheid en blijvende medicatie zijn belangrijker geworden.
Overigens alleen maar lof voor de uitvoerders van mijn HIS-ablatie in het Cath.zkh. En ook over de nazorg.
Laat je goed informeren over beide methodes, zou ik je willen adviseren.
Met Amiodarone kun je nog altijd stoppen, de ablatie is echter onherroepelijk.
Groet, John Beekers

15:56 31/12/2017