Ablatie | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

20:04 18/12/2017

Ablatie

Hallo Allen,

Ik ben een vrouw van 65 en heb ongeveer 7 jr last van boezemfibrilleren. 5 Jaar geleden heb ik mijn eerste ablatie gehad en ven ik ongeveer 2 jr, klachtebvrij geweest. Daarna kwam het terug, maar met medicatie redelijk onder controle. September 2016 kreeg ik een hartinfarct, daarna veel meer last van boezemfibrilleren. In juni van dat jaar weer een ablatie gehad. Nu onder narcose. Veel klachten gehouden na de ingreep, bloeduitstorting in lies ( nog steeds dik), maar ook boezemfibrilleren en flutters. Eerdere medicatie deed klachten verergeren. Twee keer cardioversie gehad, met maar kort resultaat. Uiteindelijk 10 dg in zkh om ingesteld te worden op andere medicatie. Sinds een paar maanden gaat het nu redelijk. Boezemfibrilleren niet meer permanent aanwezig. Ingepland voor nieuwe ablatie in februari 2018. Vraag me ernstig af, of ik het wel moet doen, gezien laatste ervaring.

Graag jullie reacties.

i

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Ik begrijp dat u deze vraag stelt, maar ik kan hem niet beantwoorden omdat ik daarvoor al uw medische informatie nodig heb.
Meerdere ablaties zijn soms noodzakelijk en flutters zijn wat mij betreft altijd goed te ableren. Als fibrilleren telkens terug komt na enkele ablaties, dan kan er besloten worden om niet meer te ableren, omdat we weten dat dat dan niet meer helpt.
Maar, soms is een operatie met een camera, aan de buitenkant van het hart (mini-MAZE) een goede mogelijkheid als het boezemfibrilleren heel hardnekkig is. In Eindhoven hebben we daar goede ervaringen mee. Ik adviseer u dit te bespreken met uw elektrofysioloog.

09:14 19/12/2017