vraag PVC's | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

12:05 29/12/2017

vraag PVC's

Ik ben al jaren  (zo'n 8-9 jaar) bekend bij de cardioloog met PVC's. Er is ook een keer VT waargenomen met holteronderzoek. Ik denk zelf dat ik de VT's nog wel eens voel maar deze is niet meer vastgelegd op ECG of holter.

Heb inmiddels 2x een MRI scan ondergaan , echo's, holteronderzoek, genetisch onderzoek ivm licht verlengde QT-tijd.

Dit alles vertoont geen afwijkingen aan hart. Enkel PVC's. En soms ook PAC's

Ik slik al een aantal jaren Bisoprolol 2,5 mg. Zelfs een aantal jaren gehalveerd, met geen verandering. De klachten zijn zeer wisselend. Dagen, weken dat ik weinig last heb en dagen , weken dat het meer is. Dat geeft me dan een onrustig gevoel. 

Zo'n 6 weken geleden zijn de klachten plotseling erger geworden. Dat betekent uren van vele PVC's achter elkaar. Soms 5-6 overslagen achter elkaar, minuutje rust en weer hetzelfde 5-6 overslagen. En dat wel 6 uur achter elkaar. Om gek van te worden. In eerste instantie probeer ik het te negeren, rustig te blijven. Na een paar uur komt de angst en onrust. Uiteindelijk neemt het af en vervolgens weer een paar uur weinig klachten. Om vervolgens weer een aantal uren op hol te slaan. 

Heb een holteronderzoek gehad via cardioloog. Er waren 365 PVC's te zien (welke ik volgens mij zo goed als allemaal gevoeld heb) en zo'n 36 PAC's.

Echo,fietstest, ECG geen afwijking. Wel een licht verlengd QT tijd en wat lager hartvoltage (dit is de laatste jaren altijd te zien op het ECG, bij een smal postuur).

Volgens de cardioloog geen reden om me zorgen te maken. Dat lukt me goed als de klachten in beperkte mate aanwezig zijn. Echter wanneer de ene overslag de andere opvolgt en dat uren duurt kan ik de rust niet bewaren.

In overleg met de huisarts heeft zij voorgesteld om over te gaan op Metoprolol 50 mg. Dit ipv de Bisoprolol 2,5 mg.

De cardioloog heeft het over Flecainide gehad.

Ik wil echter zo min mogelijk medicijnen en toch zo min mogelijk klachten. Vraag me ook af of de medicijnen nadelige gevolgen voor het hart kunnnen hebben.

Ik gebruik op dit moment enkel Bisoprolol 2,5mg.

Wat zou u voorkeur zijn vwb medicijngebruik en welk medicijn?

Zou u mij verder kunnen aangeven of een second opinion nog zinvol is?

0
3

Je moet Inloggen om te reageren

Pepijn Van der Voort

Het allerbelangrijkst is, het wordt op dit forum regelmatig besproken, dat PVCs, of overslagen, een normaal verschijnsel zijn die bij iedereen voorkomen; sommigen hebben er een paar, anderen hebben er duizenden per dag. Sommige mensen voelen elke overslag, anderen voelen er helemaal niets van. Maar ze zijn onschuldig, indien je een normaal hart hebt, zoals U.
Omdat ze zo normaal en onschuldig zijn, hoef je ze niet te behandelen, en is dat ook niet makkelijk. Als je dan toch het voelen van de PVCs wilt verminderen, dan zijn bètablokkers hiervoor het meest geschikt, maar ze werken niet bij iedereen even goed. Een cardioloog kan dan bijvoorbeeld Flecainide voorschrijven; dit werkt soms heel goed, maar soms ook niet.
In extreme gevallen, bij mensen die meer dan 10.000 identieke PVCs per dag hebben en veel last daarvan hebben, kunnen we een catheterablatie doen.
Ik denk dat voor U het belangrijk is om de overslagen te accepteren; 365 PVCs per dag is een heel normale bevinding. U zou de flecainide eens kunnen proberen, in combinatie met de bètablokker, maar als U liever geen geneesmiddelen gebruikt kunt U ook overwegen Uw cardioloog vragen op er mee te stoppen. Een second opinion kan altijd zinvol zijn, maar ik denk dat een andere cardioloog U ook alleen maar zal proberen gerust te stellen. Sterkte!

12:31 31/12/2017

B V

Ik heb toch in overleg met de huisarts besloten een second opinion te laten doen in uw ziekenhuis. In april kan ik hier terecht.
Op het moment zijn de overslagen/ onregelmatig ritme heel nadrukkelijk aanwezig. Zowel dag als nacht zijn ze er constant. Vannacht was zo erg dat ik zelfs even overwogen heb een ambulance te bellen.
Ik gebruik nu overigens nog steeds de Bisoprolol 2,5 mg maar vraag me af of dit iets doet. Ik wil pas wisselen van medicijn als dat tijdens het consult bij u in het ziekenhuis geadviseerd wordt.
Als ik nu kijk naar de afgelopen 10 jaar dat ik klachten heb zijn deze alleen maar toegenomen in frequentie en klachtenpatroon.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

07:46 07/03/2018

brm17@kpnmail.nl

Geachte dr.Dekker,

Vorige week heb ik u mijn verhaal verteld, kan u zeggen waar en wanneer ik een reactie hierop kan
verwachten.

Met vriendelijke groet,

B.Malcolm

12:59 07/03/2018