Cholesterolverlagers | Forum

Terug

Forum

17:53 25/08/2014

Cholesterolverlagers

Waardoor hebben cholestorolverlagers bij sommige mensen zulke nare bijwerkingen? Bij mij was dat het geval bij drie verschillende producten. Zeer tot mijn spijt overigens.
2
9

Je moet Inloggen om te reageren

Francine Steerneman

Statines zijn cholesterolverlagers die bij 1 tot 7% van de gebruikers klachten van de spieren veroorzaken. Patienten met nierfunctie stoornissen of een trage schildklierwerking hebben een verhoogde kans op deze klachten en ook het gebruik van fibraten en andere cholesterolverlager in combinatie met statine maakt de kans op deze klachten groter. De hoogte van de dosis is mede bepalend voor de kans op het ontstaan van spierpijn klachten.
Welk mechaniscme precies ten grondslag ligt aan deze myopathie zoals de klachten worden genoemd is eigenlijk niet bekend. Er zijn verschillende theorieen die allemaal iets te maken hebben met activatieprocessen van eiwitten in de cellen die anders verlopen waardoor er meer celafbraak plaatsvindt dan normaal. Bij een deel van de patienten met spierpijnklachten is ook een verhoogde CK waarde in het bloed te meten. De CK waarde geeft informatie over de mate van spierafbraak.
Vaak kan het helpen om een andere statine te gebruiken of de dosis iets aan te passen maar helaas zijn er ook mensen die geen enkele statine kunnen verdragen. Er wordt op dit moment veel onderzoek gedaan naar nieuwe cholesterolverlagers die zich specifiek richten op het “slechte” cholesterol. Deze middelen hebben een heel ander werkingsmechanischme en lijken minder bijwerkingen te geven maar zijn nu nog in een onderzoeksstadium.

14:12 27/08/2014

Cor Apon

Grote onzin
Cholesterolverlagers zijn levensgevaarlijk, en slechte cholesterol bestaat helemaal niet, HDL Cholesterol = vervoerseiwitten.
Cholesterol heeft helemaal niets met hart en vaatziekten te maken, lees bv het boek Cholesterol Mensonges et Propagande van de Franse Cardioloog Dr Michel de Lorgeril

16:40 27/08/2014

Bijlagen:

10-04-2014 07;18;05.JPG

attachment 10-04-2014 07;18;05.JPG (4.2 MB)

Richard Derks

Ik vind het wel prettig als iedereen zijn ding mag zeggen. Maar ik vind dit soort wegzetten van behoorlijke en onderbouwde antwoorden als grote onzin, niet oke. Ik weet niet hoe u gewoonlijk dialogen voert, maar als u alleen uw gelijk wilt verkondigen en niet geinteresseerd bent in wat anderen vertellen, dan noem ik dat geen gesprek. Ik ben daar echt allergisch voor.

17:00 27/08/2014

Josephine Lugtenburg

Beste Cor,
helaas ben ik de Franse taal niet machtig dus de bijlage is denk ik niet alleen voor mij maar voor het overgrote deel van de lezers nutteloos.
Ik weet dat er allerlei studies zijn gedaan over het gebruik van cholesterol verlagers en ik ga eerst maar eens bij mijn eigen cardioloog te rade.

18:48 27/08/2014

Marianne van Dongen

Mijn cardioloog had mij Simvastatine 40 mg voorgeschreven. Na korte tijd enorme spierpijn, m.n. tussen de schouderbladen en in onderrug. I.v.m. deze klachten 20 mg voorgeschreven. Deze dosering gaf geen verlichting, toen een maand moeten stoppen. In deze maand geen spierpijn gehad. Toen kreeg ik het advies 3x per week 20 mg per keer en ja hoor, de spierpijn kwam weer terug.
Mijn cardioloog heeft mij toen Crestor voorgeschreven, iedere dag 5 mg. Dit middel slik ik nu 2 weken en tot nu toe geen klachten.

11:53 26/12/2014

• meer