Q10 | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

21:24 05/01/2018

Q10

Mijn huisarts kan geen uitspraken doen over gebruik Q10, aangezien dit geen medicijn is. Hoe is te achterhalen of een dosering veilig is bij langdurig gebruik, naast statines. Apotheek, stichting Ortho etc. komen met verschillende adviezen, al liggen de meeste rond de 100-200 mg (bij gebruik statines). Ik lees in onderzoek dat Q10 aanvulling de bloedwaarde tig keer kan verhogen. Daarnaast is het niet duidelijk of en hoe veel statines Q10 in het bloed verminderen (via de huisarts/med-lab kon Q10 niet gemeten worden). Stel dat de statine geen verlaging Q10 geeft, maar je slikt voor de zekerheid er 200 bij, hoe weet je dan of dit geen kwaad kan? NB voor mij gevoel hielp 200 beter dan 120 die ik nu gebruik, maar vond 200 gevoelsmatig erg veel. Jarenlang te hoge bloedspiegel Q10 is mogelijk juist ongezond?

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Hans Post

Te weinig co-enzym Q10 in het lichaam speelt misschien (zeker weten we dat niet) een rol bij het ontstaan van spierklachten door statines. Er is echter nauwelijks bewijs voor het nut van het slikken van coenzym Q10 om deze klachten te voorkomen. Wereldwijd zijn enkele onderzoeken met maar weinig patiënten verricht, waarbij tussen de 30 en 250 mg voorgeschreven werd. Daar tegenover staan andere onderzoeken die geen enkel gunstig effect vonden. Omdat er geen bewijs is voor het nut, raad ik u het gebruik van co-enzym Q10 af.

22:08 09/01/2018