Medicatie | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

16:16 19/01/2018

Medicatie

Ik heb 3 ablaties gehad wegens hartfibrileren een via de lies,een met robot en de laatste minimaze,ook het hartoortje is verwijderd ik ben nu bijna 4 jaar klachtenvrij 50 mg metropolol voor de bloeddruk die is ook prima ik heb echter in september volgens de neuroloog een lichte tia gehad toen ik uit bed kwam trok ik steeds naar links,heeft een half uur geduurd en was toen weg was op de scan ook niets te zien ik kreeg echter meteen acenocoumerol en simvastatine uit voorzorg ik heb altijd heel veel gesport en was ook weer aardig op dreef maar door deze nieuwe medicijnen ben ik geen mens meer bij mijn cardioloog kan ik maar 1x per halfjaar terecht voor controle en dan is er nooit geen tijd voor een uitgebreid gesprek jammer genoeg ,dus wilde ik u vragen ik ben nu 70 moet ik nu de weinige jaren die ik nog heb uit voorzorg deze troep nemen waar ik doodmoe en kortademig van ben? is er ook een aderonderzoek waardoor de toestand van de aderen bekeken kunnen worden ?bij catherisatie waren altijd mijn kransslagaderen brandschoon als mijn hart en bloeddruk goed is kan ik toch gewoon met metropolol alleen doorgaan ?de nieuwe medicijnen hebben zo.n impact op mijn leven dat ik overweeg ermee te stoppen,ik hoop dat u advies voor mij heeft of een alternatief.

Vr.groeten

Fred Bakker

0
3

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

Ik kan me heel goed voorstellen dat u met deze problemen worstelt. Ik hoop dat u begrijpt dat ik op uw vragen, die ik, nogmaals, zeer voorstelbaar vind, geen medisch goed onderbouwd antwoord kunt geven. Ik kan alleen in algemene termen spreken en niet op uw individuele situatie ingaan omdat daar veel meer informatie voor nodig is; het is ook niet de doelstelling van deze website.
Ten eerste komt bij mij de vraag op of er ook niet iets anders speelt waardoor u zo vermoeid en kortademig bent. Dat zijn namelijk geen gekende bijwerkingen van de troep (uw woorden), acenocoumarol en simvastatine. Spierpijn zeker wel, en ook andere, zeldzamere bijwerkingen, maar kortademigheid heb ik eigenlijk nooit gehoord. Metoprolol kan wel deze bijwerkingen geven. Het kan zijn dat de nieuwe medicijnen de effecten van metoprolol hebben beïnvloed, waardoor het nu sterker werkt. Mogelijk moet dus de metoprolol verlaagd worden.
In algemene termen kan met zeggen dat er bij het verwijderen van een hartoortje nog wel eens een stompje overblijft en dat ook uit andere plekken van het hart bij boezemfibrilleren bloedstolsels kunnen ontstaan. Ik kan de reden om u bloedverdunners voor te schrijven volgen. Als u toch blijft denken dat acenocoumarol de oorzaak is, dan kunt u ook vragen of de nieuwe generatie bloedverdunners, de NOAC's niets voor u is. Dat zijn bijvoorbeeld pradaxa, rivaroxaban. We kunnen de kans op een grote beroerte in uw geval niet door gericht onderzoek voorspellen.
In ieder geval goed dat u uw twijfel om door te gaan uitspreekt. Ik adviseer u om eerst contact op te nemen met uw cardioloog voor een eerdere afspraak. Ik hoop dat bovenstaande u helpt om samen met uw cardioloog de oplossing te vinden.

12:04 21/01/2018

118

Ik sta op een wachtlijst voor een ablatie voor af en hartflutters
Ik gebruikte vroeger metoprolol 50 mevr waar ik erg moe van was
Vervolgens ben ik overgestapt op de verapamil 120 wat mij beter beviel
Alleen kwamen de klachten snel terug bij teveel inspanning
Spoed eisende hulp heeft me vervolgens goedkoop 2.5 mbt voorgeschreven en hou mij vervolgens rustig ,even niet klussen.vervolgens ben ik begonnen met 2x pradaxa als voorbereiding op de ablatie
Hierdoor krijg ik gelukkig geen storingen meer .Allen ben ik bij vlagen erg kortademig.Mijn vraag is zijn er alternatieve voor de bisoprolol waardoor ik minder benauwd ben en kan dat al snel afgebouwd worden na een geslaagde ablatie .Kunt u mij aangeven wat het verschil is tussen metoprolol50 en bisoprolol 2.5.
Tevens de vraag moet de pradaxa altijd doorgeslikt worden na de ablatie
Mgr fred verwijs

20:14 24/01/2018

Adriana

Ik moest ook metroplol slikken tegen boezemfibrilleren. Van de ene op de andere dag voelde ik me oud, kon geen 100 meter meer lopen, was uitgeput als ik de trap opklom. Ik ben 69 en zag het ook niet meer zitten om zo pakweg een jaar of 15 nog door te gaan. Medicijnen zijn er om je beter te voelen, niet om je slechter te voelen, dacht ik zo. Mijn boezemfibrilleren werd er ook niet minder door, was juist door de pillen steeds duidelijk aanwezig. Ik ben toen toch maar eens de bijsluiter gaan lezen of ik mijn klachten kon plaatsen. Ik herkende meteen de verschijnselen van bronchospasmen, waarbij je longen worden dichtgeknepen en je geen adem meer krijgt. Ik slik nu Solatol en voel me een stuk beter. Mijn advies: Maak een afspraak met de cardioloog en vraag andere medicijnen!

01:46 26/05/2018