Voeding | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

12:10 01/02/2018

Voeding

geachte,

4 jaar geleden heb ik een hartinfarct gehad en sinds dien ben me aan een voedingspatroon gaan houden met weinig vet. Ik voel me prima en mijn cholesterolwaarden zijn zeer laag. De laatste tijd verschijnen er steeds meer artikelen, dat het voedingspatroon meer vet zou moeten inhouden en maar weinig koolhydraten. Dat juist weinig vet slecht zouden zijn voor hart en bloedvaten en dat  koolhydraten juist zouden zorgen van meer vetopslag.

(zie bv het boek Lichter van William Cortvriendt.

Hoe kijk u hier naar.

alvast bedankt voor uw antwoord.

Roelof

2
2

Je moet Inloggen om te reageren

Hans Post

Vooropgesteld dient te worden dat gewichtvermindering (als u te zwaar bent) het belangrijkst is. Er zijn verder maar weinig specifieke diëten bekend die aangetoond het aantal hart- en vaatziekten doen afnemen. Zeker voor ‘low-carb’ diëten met relatief meer vet is dit nooit aangetoond. Het enige dieet dat dit effect wel heeft en dat om die reden door cardiologen aanbevolen wordt is het zogenaamde mediterrane dieet. Dit houdt in veel fruit en groenten, volkoren producten, bonen, noten, zaden en olijfolie als belangrijke bron van vet; verder als eiwitbron matige hoeveelheden vis, gevogelte en zuivel; rood vlees dient maar spaarzaam gegeten te worden. Dit dieet heeft aangetoond gunstige effecten op het voorkomen van hart- en vaatziekten. Andere ‘hippe’ diëten niet.

18:44 05/02/2018

Coen Mobach

Mij is op het hart gedrukt vooral te minderen met zout, zoutarm of zelfs zoutloos te (di-)eten. De nierstichting heeft een folder uitgegeven over lekker eten zonder zout. Suggesties om zout te vervangen zijn bijv. citroensap, gember en peper.

16:18 01/03/2018

Bijlagen:

attachment Zoutarm_Receptenboek.pdf (1.2 MB)