Stoppen met medicatie om te zien wat er gebeurt??? Hoe omgaan met ventrikeltachycardie en extrasystolen? | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

17:06 23/03/2018

Stoppen met medicatie om te zien wat er gebeurt??? Hoe omgaan met ventrikeltachycardie en extrasystolen?

Ik ben een vrouw van 36 en sinds een aantal jaren gekend met ventrikeltachycardie en extrasystolen. 

Het begon in 2012. Ik kreeg af en toe last van overslagen. Na een holteronderzoek bleken dat inderdaad wat veel overslagen en kreeg ik Bisoprolol. Hiermee was ik jaren goed. Bijna geen last.

Tot ik in juli 2016 ineens het gevoel had dat ik ging flauwvallen. Dit gevoel duurde een half uur en ging daarna weer over.
De dag nadien alles prima...maar daarna kreeg ik 1 à 2 keer per dag dat gevoel en het werd steeds erger, met zweten en zwart voor de ogen, paar keer bijna echt flauw gevallen. 
Ik was er niet gerust in, was al een paar keer bij de huisarts geweest, maar daar was mijn hartslag natuurlijk steeds goed.

Dit ging 10 dagen op deze manier verder, tot mijn schoonbroer mij aan tafel zag 'een aanval opvangen'. Hij raadde aan om toch maar eens naar spoed te gaan.

Op een zondagmiddag dus naar spoed en daar gelukkig meteen aan de monitor. Na een kwartier kwam er opnieuw een aanval. Hartslag ging heel snel van 80 naar 220. 10 minuten later weer, meteen daarna weer...binnen het half uur lag ik op intensieve zorgen. Ik kreeg de ene aanval na de andere. Tegen maandagmiddag waren de aanvallen terug onder controle. In totaal bleef ik 3 dagen op intensieve zorgen en 3 dagen op de afdeling cardiologie. 
Met medicatie bleef het heel rustig, enkel wat overslagen af en toe, maar geen runners meer.
In datzelfde jaar onderging ik een ablatie, want de cardioloog verzekerde me dat dat voor deze aandoening een zeer goede oplossing kon bieden. Ik moest 5 dagen op voorhand stoppen met medicatie. De ablatie mislukte. Hij kon de stoornis niet opwekken. Hij adviseerde om voorlopig geen medicatie te nemen en af te wachten. 10 dagen later kreeg ik opnieuw een runner, belde naar de cardioloog en hij zei terug te starten met medicatie.

Sindsdien heb ik geen runners meer gehad, maar wel heel veel overslagen. Heb nog verschillende holteronderzoeken gehad waarop dan veel overslagen te zien zijn, maar niet extreem veel (ik vind van wel, want deze onderzoeken gebeurden terwijl ik medicatie nam).

Die extrasystolen matten me soms echt af! Ik heb dagen geen last en dan ineens beginnen ze weer voor dagen aan 1 stuk, verschillenden per minuut, uren door... ik word er gewoon gek van en ben dan heel moe en lichtgeraakt!

Nu wil de cardioloog opnieuw een ablatie doen, maar eerst zou ik een tijdje moeten stoppen met alle medicatie. Zien of de runners terugkomen, of de extrasystolen verminderen of vermeerderen...de ablatie zou dan in augustus zijn.

Ik weet niet wat te doen. Ik ben zo bang dat die runners terugkomen, vooral als ik alleen ben. Ze zijn zo onvoorspelbaar en komen zo plots op! Ik vind het heel beangstigend.

Ohja...ik neem nu Lodixal 240 mg 1x per dag en Apocard retard 150 mg 1x per dag.

Alvast bedankt ! 

0
2

Je moet Inloggen om te reageren

Pepijn Van der Voort

De situatie die U beschrijft komt helaas vaker voor. We plannen een ablatie bij iemand die veel last overslagen of tachycardieen heeft, maar tijdens de ingreep krijgen we niets opgewekt, en kunnen dan de ritmestoornis niet lokaliseren. Dit komt vooral voor bij de zgn “idiomatische ventriculaire tachycardie”, waarbij er 1 klein plekje is dat deze ritmestoornissen geeft. Als we dit plekje kunnen lokaliseren, kunnen we dit vaak makkelijk verhelpen.

Hoewel deze ritmestoornis onschuldig is, is het wel heel vervelend als hij ineens naar de 220 schiet… Maar het is van de andere kant ook wel belangrijk om voor een ablatie zeker te weten dat de ritmestoornissen weer onwerkbaar zijn. U kunt Uw cardioloog misschien vragen om de dosering van de flecainide (in Belgie ook wel apocard genoemd) te verlagen naar bijv 50 mg. En wachten tot augustus is nog wel erg lang…..
Sterkte!

09:42 26/03/2018

Inga

Heel erg bedankt voor je antwoord!

12:23 29/03/2018