Cholesterol | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

15:34 27/03/2018

Cholesterol

17 jaar geleden een eerste hartaanval en op medcijnen ingesteld, Simvastatine 40mg, Carbasalaatcalcium 100mg, Telmarsartan 40mg + 2 stents.

6 jaar later de tweede hartaanval en gelijk de Simvastatine vervagen door Lipitor 80mg en opnieuw 2 stents

Meerdere statines geprobeerd en alle geven soms heftige krampen in de beide onderbenen. Uiteindelijk een jaar of 5 geleden over gestapt op Crestor 10mg, ook deze geven kramp maar is te verdragen. 

Ondanks de hogere of lagere dosis statines kwam mijn totale cholesterol niet onder de 2.5 maar bleef rond de 3 steken. 

Afgelopen jaar opnieuw een hartaanval (eerste 2 stents dichtgeslibd) en aan de Crestor is een tablet Ezetrol 10mg toegevoegd. Eureka.... de LDL daalde tot net boven de 1,1. Nadeel ik wordt snel moe en ben ruim 12 kilo afgevallen.

Weer een nieuwe statine, nu Livalo 2mg. Helaas de LDL verdubbelde ruim in de 3 maanden dat ik Livalo gebruikte.

In al die tijd zijn mijn eetgewoontes niet gewijzigd, mijn hele leven al vetarm gegeten, totale cholesterol is nooit boven de 4.4 geweest en de behandelende cardiologen wisten niet aan te geven wat ik zou moeten laten. Ook bij de laatste opname kwam een dieëtist en kan me niets wijzer maken.

Wat is er nu nog te doen? Graag een advies over de medicijnen die er werkelijk iets toe kunnen doen zonder dat ik te gek veel afval of geen energie meer heb.

Alvast dank,

John.

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Hans Post

U heeft een vaker voorkomend, maar lastig probleem. Op zich werkt uw medicatie tegen het hoge cholesterol goed, maar u verdraagt het niet. Met uw voorgeschiedenis mag uw LDL niet hoger dan 1,8 zin. Naast een cholesterolbeperkt dieet met weinig verzadigde vetten zijn statines hiervoor de hoeksteen van de behandeling. Als met een maximaal verdragen dosering hiervan het LDL nog te hoog blijft, kan ezetemibe toegevoegd worden (maar ook dat verdraagt u blijkbaar slecht). Als dan nog steeds het LDL te hoog is, kan een tweewekelijkse injectie met een ‘PCSK9-remmer’ gestart worden. Ook zijn er nieuwere experimentele medicijnen voor mensen met statine-intolerantie, maar die worden alleen nog in onderzoeksverband voorgeschreven. Misschien kunt u zich aanmelden bij uw cardioloog voor deelname aan zo'n onderzoek.

15:51 29/03/2018