Angina Pectoris | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

17:03 27/03/2018

Angina Pectoris

Hallo,

eind 2016 heb ik een hartinfarct gehad met VF, waarna ik geshokt en gedotterd werd. In 1 van de kransslagaders zat een vernauwing. Waarna een stent geplaatst werd, Ik heb de vernauwing in die kransslagader echter nooit opgemerkt. Mijn conditie was waardeloos, maar dat verklaarde ik vanwege het feit dat ik niet sportte en astmatisch was. 

Na het infarct heb ik enorme angst gekregen, Angst voor herhaling, angst om een symptoom te missen. Hoewel eigenlijk bij elke controle alles goed is, blijft die angst aanwezig. Hiervoor heb ik hulp gekregen en is wel te handelen, maar het is altijd aanwezig.

Intussen leef ik gezonder, ik sport, rook niet meer, en mijn conditie is enorm verbeterd. Toc hou ik zo nu en dan een vreemd gevoel in mijn borstkas en vrijwel meteen komt dan ook weer dat angstige gevoel... is dit nu angina pectoris, zijn mijn vaten nu weer dicht ?? Maar op een ander moment kan ik tijdens de inspanningstest meer watt fietsen dan dat ik eigenlijk zou moeten zonder klachten. 

Een lange intro, maar wat ik me nu eigenlijk afvraag, als je AP klachten hebt, heb je die dan altijd tijdens inspanning, of kan het ook dat het maar zo af en toe is bij inspanning? 

Ik ben heel erg benieuwd

Bedankt alvast voor de reactie

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Pim Tonino

Dat is niet mis wat u heeft meegemaakt. U bent zeker niet de enige die het lastig vindt hoe om te gaan met gevoelens en symptomen na zo'n heftige gebeurtenis. Eigenlijk heeft u al bewonderenswaardig veel bereikt door het omgooien van uw levensstijl: sporten, niet meer roken etc. Het risico op herhaling van problemen heeft u dus zelf al sterk verlaagd met deze acties.
Ook van mijn kant dys een intro, alvorens antwoord op uw vraag: angina pectoris treedt helaas niet altijd op bij iedere inspanning. Met andere woorden: niet ieder mens met angina pectoris heeft hetzelfde verhaal. Dat maakt het inderdaad soms lastig om in te schatten hoe je er voor staat. Vetrouwen heeft u gelukkig al weer opgebouwd, dat is het belangrijkste. Daarnaast doorgaan met uw goede leefstijl. Succes

10:25 28/03/2018