Prinzmetal | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

11:16 28/03/2018

Prinzmetal

Hoe kun je Prinzmetal het beste diagnosticeren, d.m.van. een MRI of een provocatie test?
0
3

Je moet Inloggen om te reageren

Hans Post

Vasospastische angina pectoris, waarop u doelt (ook wel eens Prinzmetal angina pectoris genoemd), wordt vastgesteld wanneer kramp in de borst optreedt, meestal in rust (en vaak ‘s nachts), die reageert op het bekende ’tabletje onder de tong', en waarbij ook typerende veranderingen op het ECG gezien worden. Daarnaast moet uit een hartcatheterisatie (of eventueel een CT angiogram) gebleken zijn dat verstoppingen door aderverkalking van de kransslagaders níet de oorzaak zijn, maar dat verkramping van een verder normaal, niet verstopt bloedvat de oorzaak is. Wanneer het ECG met de typerende afwijkingen nooit gemaakt kon worden, bijvoorbeeld omdat de klachten altijd al weer over zijn voordat je bij de dokter bent, kan ook een Holter-ECG (een kastje wat je 24 uur mee naar huis krijgt) helpen om de diagnose te stellen. Ook kan bij de hartcatheterisatie geprobeerd worden de kramp op te wekken door een stofje (acetylcholine) in de kransslagaders te spuiten. Aan alleen een MRI heb je niet veel om de diagnose te stellen. Hopelijk is met dit antwoord je vraag beantwoord.

14:52 29/03/2018

Bibi

Bedankt voor uw aan antwoord. Ik heb inderdaad een hartcatheterisatie gehad waarbij, bij schone aderen, krampen zijn waargenomen. Daaropvolgend Diltiazem voorgeschreven gekregen. Bij second opinion is een MRI gedaan. Daarna ‘gezond’ verklaard en naar huis gestuurd. Hedentendage nog immer aanhoudende klachten, geen medicatie. Wat is nu wijsheid? Ik dacht een vraag om provocatie test, kan dat tot beterecht conclusies leiden?

23:00 29/03/2018

LindaHeijmenberg

k ben gediagnostiseerd met Prinzmetal Angina Pectoris en afgelopen woensdag heb ik na vier aanvallen weer op de hartbewaking gelegen. Daar bleek ik een bloeddruk van 148 x 100 te hebben, toen ik wegging was deze 110 x 77. Ook had ik verhoging en dat was ook weer over toen ik wegging. Herkent iemand zich hierin, want ik weet niet of dit erbij hoort. Er is twee x bloed afgenomen omdat er de eerste x iets in te zien was, de tweede x niet. Op het hartfilmpje helemaal niks, maar ik had ook geen aanval ten tijde van het filmpje, dus laat dat niks zien. Ik slik iedere dag Mono Cedocard. Heeft iemand een tip voor een goede cardioloog rondom Rotterdam. Ik hoor het graag. Groetjes, Linda

08:44 28/08/2018