Hartritmestoornis | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

13:37 29/03/2018

Hartritmestoornis

Beste Hartvolgers team,

Ik ben sinds 2014 meerdere keren achter elkaar opgenomen geweest op de longafdeling voor behandeling van astma/copd. De eerste keer verloor ik het bewustzijn al in de ambu. En tijdens één van die opnames kreeg ik ook plots last van mijn hart. vreemd gefladder en gebibber in mijn borstkas, en vreselijke ademnood waarbij puffen niets hielp.  Bij de hartcateterisatie  bleken mijn aders schoon. Ik weet dat de longmedicatie hartkloppingen kan geven. Een week later kreeg ik een vage pijn die richting kaak en de verpleegster bracht me na overleg naar de observatie waar ik verschillende soorten medicatie kreeg en aan de monitor werd verbonden. Ik sliep die nacht niet want werd echt doodziek en kon me haast niet meer bewegen.. De volgende morgen vertelde de cardiologe heel vriendelijk dat mijn cardiogram net picasso leek en een paar avbloks waren te zien, en zei dat ik een pacemaker moest hebben. Die kreeg ik die week daarop pas en werd dus tot die tijd opgenomen op de hartafdeling. Na ongeveer 3 weken in het verpleeghuis mocht ik naar huis. Maar na korte tijd werd ik weer doodziek, en zwak en kon niks meer, het was net pasen 2015 en geen huisarts. Direct na de pasen dokter weer gebeld en die stuurde me weer per ambu naar het ziekenhuis.  op de observatie kreeg ik het weer vreselijk benauwd. en verloor weer het bewustzijn.. ik werd 10 dagen later  pas wakker op de ic met slangen overal in mijn keel en neus en nek., Ik bleek een adem en hartstilstand te hebben gehad, en ben gereanimeerd. Ben ongeveer 10 dagen beademd en inslaap gehouden vanwege tegenademen. Maar toen het lukte me wakker te kijgen en ik niet tegenademde, werden later voorzichtig de slangen verwijderd. Ik zal niet teveel in details treden maar het was een vreselijke moeilijke tijd.  Ik heb daarna 3 maanden lang moeten revalideren in het plaatselijke verpleeghuis. Weer thuis kreeg ik verschillende keren erge hartritme stoornissen die niet vanzelf overgingen. Met elektroschokjes werd het weer normaal. en nu heb ik ook daar medicatie voor gekregen om het te stoppen. Ik heb verapamil 240 mg perdag, xarelto en vochtafdrijvers naast de longmedicatie. Volgens de cardiologe heb ik last van een zieke sinusknoop. Mijn vraag is, is het bekent dat mensen met astma/copd hartproblemen krijgen, bestaat er een kans dat die sinusknoop nog weer wat verbeterd, of kan genezen, en zo nee wat zijn dan de prognoses bij de meeste mensen, is de kans van hartfalen groter dan bij mensen met die hartstoornis, zónder astma/copd, en is er al meer bekent over het langdurig gebruik van Xarelto of dat wel veilig is, en is er al een tegenmedicatie in geval van een bloeding?. En vraag ik me af wat het effect is van langdurig gebruik van verapamil en furosamide op het lichaam. En is het normaal dat ik bijna niks meer kan zonder erg moe en kortademig te worden en me dagelijks tamelijk beroerd voel, (vooral smorgens en savonds een aantal uur) en veel rust nodig heb. Ligt dat aan mijn hart of aan mijn longprobleem? ik heb copd gold 2 dus niet de ernstigste vorm.  vr gr Assie.

0
2

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

U stelt heel veel vragen, die specifiek over uw situatie gaan. Ik ben bang dat ik die niet kan en mag beantwoorden. Ik weet bijvoorbeeld niet hoe oud u bent.
Een zieke sinusknoop treedt vaak op op hogere leeftijd. Dat heeft niets te maken met COPD of hartfalen, en is heel goed te behandelen met een pacemaker. Bij een zieke sinus treedt ook vaak boezemfibrilleren op, en omdat u xarelto gebruikt zult u ook wel boezemfibrilleren hebben. Dit boezemfibrilleren zal uw klachten van een hele snelle hartslag verklaren, en boezemfibrilleren kan wel worden uitgelokt als iemand ziek is of een acuut longprobleem heeft.
Langdruig furosemide en lasix is geen probleem. Waarom u zich zo lamlendig voelt kan ik niet zo beoordelen. Dat moet u aan uw behandelend specialisten vragen.

09:07 30/03/2018

assie

Bedankt voor uw respons. Natuurlijk heb ik deze vragen al eens voorgelegd aan de afdeling cardiologie, maar kreeg daar geen bevredigend antwoord, vandaar deze vragen aan hartvolgers. . De pacemakertechnici zeiden dat je hart en longen een bondje zijn en dat die altijd moeten samenwerken. Werkt het ene niet goed dan heeft dat veel invloed op het andere. Ik heb ontdekt dat long en hartdokters niet samenwerken als je met beide problemen hebt, en dat is jammer. Als je aan de een wat vraagt verwijzen ze je naar de ander en andersom. En zo blijven soms prangende vragen ergens in het luchtledige hangen zonder antwoorden. Mijn vraag of verapamil, een calciumblokker, op lange termijn een nadelig effect heeft, weet ook blijkbaar niemand. Waarom zijn daar nooit onderzoeken naar gedaan, dat medicijn bestaat immers al sinds 1963.
Sorry dat ik mijn leeftijd was vergeten. Ik was 62 toen, en ben nu 65. Nogmaals bedankt voor de respons, groet Assie.

12:33 03/04/2018