aortaklepstenose | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

13:52 24/04/2018

aortaklepstenose

Geachte,

Mijn schoonvader is 87 jaar. Enkele maanden geleden vond hij dat hij minder goed kon stappen en ben ik met hem naar de cardioloog geweest. Deze stelde een aortaklepstenose vast doch dacht aan af te wachten voor medicatie of ingreep gezien zijn leeftijd.  Nu is hij af en toe draaierig vnl bij het rechtopkomen uit de zetel of uit bed. Hij heeft vorig jaar een cataractoperatie ondergaan en volgens hem ligt het aan zijn bril. Hij heeft ook de ziekte van meniere. Ik heb zijn bloeddruk eens genomen en deze is 11/6. Hij heeft geen dikke voeten, is niet kortademig. Ik vraag me af, ligt het nu aan de aortaklep of heeft hij orthostatische hypotensie.

Ik denk soms dat medicatie die het hart wat kan ondersteunen ook zou kunnen helpen. Anderzijds was hij tot voor het draaierig zijn nog zeer goed, hij reed nog met de auto. Graag uw advies naar mijn emailadres aub.

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Hans Post

Een ernstige aortaklepstenose kan de volgende klachten (meestal bij inspanning) veroorzaken: duizeligheid, kortademigheid of drukkende pijn in de borst. Bij iemand van 87 kan duizeligheid bij overeindkomen echter ook andere oorzaken hebben, zoals de door u al gesuggereerde orthostatische hypotensie. Hoe dat individueel bij uw schoonvader is kunt u het beste bespreken met een cardioloog die de casus van uw schoonvader kent. ‘Hartondersteunende medicatie’ voor een symptomatische ernstige aortaklepstenose bestaat helaas niet. De enige oplossing is dan een operatie. Als uw schoonvader nog fit is kan dat in principe ook nog op het 87e jaar. Belangrijk is tevoren de kwetsbaarheid van uw schoonvader te bepalen. De voorkeur gaat op deze leeftijd meestal wel uit naar een catheteroperatie via de lies.

09:10 25/04/2018