10 maanden na cryoablatie AVNRT | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

12:30 20/05/2018

10 maanden na cryoablatie AVNRT

Dag allen,

Eind juli 2017 heeft mijn partner (vrouw 53) een cryoablatie ondergaan in het OLVG. De behandeling was heftig en het is niet helemaal gelukt om de ritmestoornissen totaal op te heffen, maar wel een deel. Tijdens de behandeling ontstond er boezemfibrilleren, iets wat mijn partner nooit eerder heeft gehad. Dit zou komen door de geirriteerdheid van het hart tijdens de ablatie. Gelukkig ging dit vanzelf weer over. Nu 10 maanden later heeft ze nog wel af en een een hartoverslag en soms een fibrilatie van een paar seconden (hetgeen dus een nieuw verschijnsel is). Het goede nieuws is dat de hartkloppingen van ca. 240 slagen per minuut, urenlang, niet meer voorkomen tot nu toe. Dat geeft een enorme rust in ons leven en we zijn hier zeer dankbaar voor. Doordat de ablatie niet volledig gelukt is en zij af en toe (ca. 1 keer per maand) toch een heftige overslag en/of fibrillatiemomentje heeft leeft er nog wel de angst dat er een ‘aanval’ in kan schieten; zo voelt het fysiek ook, geeft ze aan. 

Nu gaan we binnenkort 3 weken naar het buitenland en heb ik een paar vragen:

- wat kan/moet je doen als er toch een (boezem) fibrillatie aanval optreedt?

- werkt Verapamil (dit heeft zij voor een mogelijke aanval AVNRT) ook bij boezemfibrilleren, zo niet, welk medicament kun je meenemen om in geval van boezemfibrilleren iets in te kunnen nemen? Zij er trucjes om boezemfbrilleren te stoppen, zo ja welke?

- is boezemfibrilleren gevaarlijk en wat kan men in een ziekenhuis in het buitenland voor je doen?

Alvast bedankt voor de aandacht, Hgr van ons

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Lukas Dekker

U stelt vragen die heel specifiek over uw vrouw gaan en ik hoop dat u begrijpt dat ik daar niet zo gericht op kan antwoorden omdat ik de gegevens niet heb.
In algemene zin, hoor ook ik heel vaak dat mensen na een succesvolle AVNRT-ablatie overslagen voelen. Boezemfibrilleren kan inderdaad tijdens een ingreep veroorzaakt worden, en voor zover we weten heeft dat geen voorspellende waarde voor de toekomst. Dus, het verhoogt niet de kans dat uw vrouw ook laten echt boezemfibrilleren krijgt.
Ik kan niet beoordelen of het boezemfibrilleren bij uw vrouw, als het voorkomt, ook ongevaarlijk is. Daarvoor moet ik veel meer weten, maar op deze website kunnen we geen gericht behandel-advies geven. Dat zo ze aan haar cardioloog moeten vragen.
Boezemfibrilleren kun je niet stoppen met bepaalde manoeuvres zoals adem inhouden.
Het lijkt me wel verstandig om de verapamil mee te nemen. Ik weet niet naar welk land u gaat, maar boezemfibrilleren komt zo veel voor, dus er is wereldwijd heel veel ervaring mee.

08:11 21/05/2018