Hartslag | Vraag het ons

Terug

Vraag het ons

10:47 13/06/2018

Hartslag

beste cardiologen. Ik weet dat ik misschien veel vragen stel maar hier voel ik mij op m’n gemak omdat ik antwoord krijg van een cardioloog.

mijn vraag : ik ben iemand die vaak mijn hartslag controleert ( heb geen hartprobleem ofzo)

mijn hartslag in rust is tussen de 57/65. Maar als ik opsta en een stukje wandel loopt deze al snel op. Mijn hartslag tijdens inspanning ( snelwandelen op loopband is 170) kannditbkwaad? Het moment dat je een stukje normaal wandelt dat deze al snel stujgt. ( niet boven de 100)

0
1

Je moet Inloggen om te reageren

Francine Steerneman

Het is normaal dat je hartslag stijgt als je je inspant. Je lichaam heeft bij inspanning meer zuurstof nodig en het hart gaat sneller pompen om meer bloed rond te pompen dat zuurstof naar de spieren brengt. Een hartslag van 170 slagen per minuut bij inspanning kan in de regel geen kwaad. Wat je maximale hartslag is is afhankelijk van onderandere leeftijd en aanleg. Vaak wordt als stelregel gebruikt 220 - je leeftijd is je maximale hartslag waarop je hart goed kan blijven functioneren. Let wel het is een grove stelregel en kan afhankelijk van de persoon makkelijk 15 slagen per minuut afwijken.

11:15 13/06/2018