Antwoord op alle vragen van de sessies van Week van het Hartritme. | Forum

Terug

Forum

13:58 21/06/2018

Antwoord op alle vragen van de sessies van Week van het Hartritme.

Soorten medicijnen: Helpt het levenslang slikken van een betablokker
boezemfibrilleren voorkomen?

Betablokkers helpen inderdaad om boezemfibrilleren te voorkómen. Het is altijd wel een afweging hoe groot de kans op boezemfibrilleren is en hoeveel bijwerkingen er zijn van de beta blokkers. Soms kunnen ook andere middelen voldoende effectief zijn.

Waarom onstaat boezemfibrilleren altijd in rust?

De uitlopers van hartweefsel in de longaders zijn extra actief in rust (met name bij de overgang van actief naar rust, bij het gaan slapen, na een maaltijd). Dit komt door een sterke koppeling met het (parasympatische) zenuwstelsel.

Wel of geen ablatie? Kan door een ablatie het boezemfibrilleren verergeren?

Als er littekens gemaakt worden die elektrische lekkers gaan vertonen in de loop de tije, dan kan het zijn dat via die lekjes cirkelvormige ritmestoornissen lopen die heel stabiel en dus hardnekkiger zijn. Dit is met name als er aanvullende ablatie gedaan worden bovenop het afsluiten van de longaders.

Is er een verband tussen het nemen van vakantie/rust en het onstaan van boezemfibrilleren? 

Bij rust kunnen de hartcellen in de longvenen actiever zijn. Andere factoren kunnen bijvoorbeeld zijn dat je op vakantie meer alcohol drinkt en zouter eet.

Ik heb sinds ruim half jaar Boezemfibrilleren en gebruik nu medicatie. Wat is
wijsheid met medicatie verder behandelen of Ablatie. Ik ben 46 jaar en heb af en toe een aanval

In het algemeen is ablatie een afweging tussen hoeveel last je hebt (in welke mate het je leven beïnvloedt) en de risico’s van de ingreep. Je eigen cardioloog kan daar het beste in adviseren. Ik hanteer zelf een aantal basisregels: probeer minstens twee verschillende medicijnen en als dat niet voldoende werkt of voor jou onacceptabele bijwerkingen heeft is een ablatie een optie. Met name als je dingen laat in het dagelijks leven die je wel zou willen doen (sport / vakantie / werk etc). Er is een stroming aan het
ontstaan die zegt dat je beter vroeg kan ableren zodat de boezem niet verder achteruit gaat, maar er is nog niet voldoende bewijs dat dit echt uitmaakt.

3x katheter ablatie gehad voor boezemflutter en 10 a 15x cardioversie in Catharina
ziekenhuis . Nu last van boezem fibrileren wel onder controle met Sotalol en pradaxa bloedverdunners. Is boezem fibrileren gevaarlijker omdat dit onregelmatig is ? Had in rust hartslag van 170 en onregelmatig.En zijn er meer risicos in bepaalde gebieden ?

Een hele snelle hartfrequentie tijdens boezemfibrilleren geeft vaak meer klachten. Als het dagen – weken aanhoudt is er een vergrote kans op hartfalen. Meer hartslagvertragende medicijnen helpt daartegen. Er zijn ook andere opties (zoals ablatie of evt his- ablatie). Dit zou u kunnen bespreken met uw cardioloog.

Ik heb begrepen behandeling boezem flutter slagingspercentage groot en bij
boezem fibrileren gevaarlijker en minder slagingspercentage ?

Dat klopt, maar ook de ablatie van boezemfibrilleren is niet heel gevaarlijk (1-2% kans op een ernstige complicatie)

Kan je bloed toch niet te dun worden met xarelto?het kan n.l niet onderzocht
worden via een bloedtest?

Het bloed kan te dun worden als het middel zich ‘ophoopt’ in het bloed, bijvoorbeeld als de nierfunctie (om een andere reden) te dun is. Verder kan interactie met andere medicijnen ervoor zorgen dat er teveel xarelto in het bloed zit. Daar moet bij het voorschrijven dus goed op gelet worden.

Zo nu en dan heb ik snachts een gevoel van een roffel, snelle slagen, heel snel
achter elkaar. Mijn diagnose is atriumvibreren. Is dit een extra probleem? of past dit in het ziekte beeld.

Als het minder dan 30 seconde duurt is het waarschijnlijk geen atriumfibrilleren. Als het wel atriumfibrilleren is, is het verstandig om met uw huisarts te bespreken of medicijnen en eventueel verwijzing naar een cardioloog nodig zijn.

Vraag wat is de relatie tussen overgang en boezemfibrilleren?
Tijdens de overgang treden vaak klachten van hartkloppingen op onder invloed van hormoonschommelingen. Vaak is dat dan een gewone hartslag die heel hevig voelt (maar niet sneller of langzamer). Vaak ook extra slagen. Boezemfibrilleren kan ook optreden tijdens en na de overgang.

Ablatie gehad in 2009 wel nog medicatie. Heb wel weer last van onregelmatigheden. Is een 2e ablatie zinvol?
Meestal is een tweede ablatie wel een optie als er veel klachten zijn. Het is goed om dat dan met uw cardioloog te bespreken.

Is er een relatie tussen maagklachten en n opgezette buik en extra systolen?
Lucht in de maag / boeren etc kan een fysieke prikkeling geven van het hart. Daardoor kan het extra slagen uitlokken.

Hoeveel ES per min ' mogen' voor t gevaarlijk wordt?
Internationaal wordt aangehouden dat bij een verder normaal hart (dat moet dan onderzocht zijn met minstens een echo) je pas problemen verwacht als >15-20% van de hartslagen een extra slag is. Dat wordt per 24 uur gemeten met een holter. Dat zijn er zo’n 8-12 per minuut. Als het in die buurt komt is het goed om emen keer een holter te doen.

Als je een sinusritme hebt, zijn de ventriculaire ES dan ongevaarlijk?
Meestal zijn ventrikel extrasystolen ongevaarlijk, maar als het er dus heel veel zijn (>15-20% van alle hartslagen in 24u) of als ze een uiting zijn van een ander hartprobleem (bijvoorbeeld hartfalen) kan er een verhoogd risico zijn op gevaarlijkere ritmestoornissen.

Waarom ontstaan de hartoverslagen zo vaak in rust?

Kamer extrasystolen zijn er vaak ‘de hele tijd’ maar in rust vallen ze veel mee op omdat je je hartslag beter voelt in rust. Bij inspanning gaat het hart sowieso ook sneller waardoor een vroeg vallende slag ook minder opvalt.

Zijn overslagen gevaarlijk ?
Meestal zijn ventrikel extrasystolen ongevaarlijk, maar als het er dus heel veel zijn (>15-20% van alle hartslagen in 24u) of als ze een uiting zijn van een ander hartprobleem (bijvoorbeeld hartfalen) kan er een verhoogd risico zijn op gevaarlijkere ritmestoornissen.

ik heb meestal in rust boezemfibrilleren en niet bij inspanning,klopt dit?
De uitlopers van hartweefsel in de longaders zijn extra actief in rust (met name bij de overgang van actief naar rust, bij het gaan slapen, na een maaltijd). Dit komt door een sterke koppeling met het (parasympatische) zenuwstelsel.

Wordt bij behandeling ook op gelet of iemand zonde dit zelf te weten, een apneu
heeft?

Als er overgewicht is of als een partner aangeeft dat een patient veel snurkt, dan doen we vaak een slaaponderzoek om te kijken of er apneus zijn.

Kan voeding een aanval uitlokken?
Er zijn veel potentiële uitlokkers van boezemfibrilleren ook gerelateerd aan voeding. Soms door fysieke prikkeling van de boezem, bijvoorbeeld bij koolzuurhoudende dranken en pittig eten. Soms door een werking op het hart als het is opgenomen bijvoorbeeld ve tsin, alcohol,drop / zout (door verhoging van de bloeddruk).

Ik heb een longvenen ablatie gehad, 2 jaar geleden , nu heb ik constant
overslagen sinds 3 mnd is dit ook weer een hartritmestoornis van de zelfde soort?

Bij nieuwe klachten is het altijd goed om opnieuw een haritme ECG te maken tijdens klachten. Vaak is daar een Holter voor nodig. Dan kan gekeken worden of het weer boezemfibilleren is of dat er iets anders speelt.

3 ablatie gehad. 1 mislukt. 2 - 10 maanden goed. 3- 17 maanden goed. Sinds 14 dagen is hartslag weer onregelmatig en toen ik gestart met Amiodaron. Kan hartritme weer herstellen of toch weer cardioversie doen?

Als het met amiodaon niet binnen enkele weken overgaat is een cardioversie vaak wel verstandig,maar zeker iets om met de eigen cardioloog te bespreken.

Ik heb 7 jaar geleden een ablatie gehad en daarna zijn er overslagen met flinke bons en korte heftige versnellingen gekomen. Door stress te reduceren en voedingspatroon aan te passen en te sporten is dit een stuk verminderd. Alleen wil de cardioloog elke keer een holter om de overslagen te vangen, wat uiteraard mislukt omdat het met vlagen veel is en soms weinig is. Hoe komen deze versnellingen en overslagen en is er wat aan te doen? Omdat ik nog relatief jong ben en ik er niet dagelijks last van heb heb ik ervoor gekozen om niet dagelijks medicijnen in te nemen maar alleen als ik er last van heb. Alleen als ik het dan inneem werkt het niet en een hogere dosis metoprolol/flecainide is volgens de cardioloog niet mogelijk.

Er ontbreekt informatie om goed te begrijpen wat er speelt. Ik denk dat het een andere ritmestoornis is dan boezemfibrilleren. Als het veel klachten geeft is een ritmeregistratie nodig om vervolgens de behandeling te kiezen. Ik leen soms ook een kardia / alivecor uit aan een patient. Dat is een klein plaatje dat je een paar weken of maanden bij
je kan houden en waar je een ECG kan maken met behulp van je smartphone. Bij sporadische klachten is dat een goede optie.
Als er ook langdurige klachten zijn (zoals beschreven een week), dan zou ik op zo’n moment een ECG laten maken. In de meeste ziekenhuizen kan dat zonder afspraak voor patiënten die al bekend zijn bij een cadioloog. Een ECG tijdens klachten kan veel duidelijkheid geven.

Jonas de Jong ( Elektrofysioloog, OLVG)

0
0

Je moet Inloggen om te reageren